راه‌اندازی موزه صنایع دستی در اصفهان

به گزارش فناوری فرهنگی،مهدی جلالی‌ پور شهردار شهر اصفهان در حاشیه نهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در اصفهان از راه‌اندازی موزه صنایع دستی در این شهر خبر داد و افزود: ما قرار است با همکاری سازمانها و نهادهای دیگر یعنی با کمک راه و شهرسازی و همچنین استانداری اصفهان، کارخانه ریس باف را که یک بنای تاریخی است، به موزه صنایع دستی تبدیل کنیم.

به گفته شهردار اصفهان، میدان عتیق یا میدان امام علی(ع) هم به موزه و بازارچه فروش صنایع دستی تبدیل می‌شود. علاوه بر این قرار است شهرداری اصفهان از کسانی که می خواهند در نقاط مختلف این شهر بازارچه صنایع دستی داشته باشند، حمایت کند.

جلالی‌ پور به ضرورت پیوند میان گردشگری و صنایع دستی اشاره و بیان کرد: قرار است ما هفته‌های فرهنگی گردشگری را با صنایع دستی همراه کنیم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوثر را که زیر نظر شهرداری اداره می شوند در اختیار صنعت گران و فروشندگان صنایع دستی قرار دهیم.

شهردار شهر اصفهان در پاسخ به اینکه این شهر به عنوان شهر خلاق صنایع دستی به ثبت جهانی رسیده و شهرداری اصفهان در این زمینه چه اقدامات عملی را انجام داده است؟ گفت: شهر خلاق یعنی شهر برتر، یعنی شهری که قابل رقابت با شهرهای دیگر در حوزه بازارهای جهانی است و نوآوری و خلاقیت در آن ظهور و بروز دارد. نخستین اقدام عملی ما به سال گذشته و راه اندازی گردشگری تجربه محور برمی گردد.

جلالی‌ پور با اشاره به گردشگری تجربه محور، گفت: جاذبه‌های اصفهان تنها به بناها و محوطه‌های تاریخی محدود نمی شود. آداب و رسوم، هنرهای مردمی، آئین های ملی-مذهبی، جشن‌ها و یادمان ها و آنچه میراث معنوی نامیده می شود نیز در شمار جاذبه های گردشگری اصفهان است. یک گردشگر وقتی به این شهر می‌آید دلش می‌خواهد علاوه بر عالی‌قاپو و مسجد جامع و میدان نقش جهان، با صنایع دستی این شهر و چگونگی تولید آن هم آشنا شود. ما برای گردشگر این فرصت را فراهم کرده ایم که به میدان نقش جهان برود و در کنار هنرمند قلم‌زن یا میناکار بنشیند و با اصول این هنر آشنا شود. حتی برای خود یک یادگاری کوچک با راهنمایی استادکار بسازد و به شهر و کشور خود ببرد.

شهردار شهر اصفهان همچنین معرفی این شهر به عنوان شهر خلاق صنایع دستی را یک فرصت جهانی دانست و افزود: این انتخاب چند امکان را برای ما فراهم می آورد. نخست اینکه عضویت در سازمان های بین المللی این امکان را در اختیار ما قرار می دهد که به شبکه شهرهای خلاق بپیوندیم و شرایط و زمینه ها را برای حضور گردشگران این شهر فراهم کنیم. چرا که هر تفاهم نامه بندهای مختلفی دارد که موجب تعامل بیشتر ما با شهرها و کشورهای دیگر و استفاده از ظرفیت بالاتری در زمینه گردشگری می شود.

نهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران از ۲۹ بهمن تا دوم اسفند در شهر اصفهان برگزار شد.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد