سینمای ایران با بلیت ده هزار تومانی از سینمای آمریکا درس نمی‌گیرد؟!

به گزارش فناوری فرهنگی، طرح قیمت بلیت ده هزار تومانی برای سالن‌های سینما که با موضع‌گیری مختلفی مواجه شده، این پرسش را پیش آورده که آیا افزایش فروش سینمای ایران همچنان استمرار خواهد داشت یا به رغم آثار ارزشمندی که سال آینده روی پرده خواهند رفت، رغبت عموم مردم و به خصوص خانواده‌ها برای سینما رفتن کاهش می‌یابد؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای سینمای ایران، تعیین قیمت بلیت برای سالن‌های سینماست و در این میان قیمتی که برخی رسانه‌های نزدیک به لابی‌های پشت پرده سینمای ایران مطرح کردند، ده هزار تومان بود. این قیمت گذاری با واکنش خفیف برخی مسئولان مواجه شد اما ظاهراً چنین عددی مطالبه گروهی از صاحبان سالن‌های سینماست.

صاحبان سالن‌های سینما با اشاره به اینکه هزینه‌های سینماداری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این افزایش در سال آینده نیز بیش از این خواهد شد، مطالبه‌شان دریافت رقم ده هزار تومان برای هر بلیت سینماست که قیمت هر بلیت سینما را حدود 43 درصد افزایش خواهد داد و بدین ترتیب هزینه سینما رفتن برای مردم با این رشد بی‌سابقه بیش از پیش می‌شود.

سینمای ایران با بلیت ده هزار تومانی از سینمای آمریکا درس نمی‌گیرد؟!

البته این رشد قیمت بلیت همچون سال جاری پلکانی خواهد بود و سینماهای پرمخاطب نظیر سینماملت، سینما کوروش و سینما آزادی، بلیت‌های 10 هزار تومانی خواهند فروخت و به همین ترتیب برخی سالن‌های سینما، بلیت‌هایی با یک یا دو هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشند و این قیمت‌ها در روزهای میانی هفته که مردم کمتر رغبتی به سینما رفتن دارند، باز هم کاهش می‌یابد.

در این میان آنچه باعث می‌شود این افزایش بلیت‌ها تأثیر منفی بگذارد، ادامه کاهش حضور خانواده‌ها با ترکیب کامل در سینماست و در واقع سینما به تفریحی انفرادی یا دو نفره تبدیل می‌شود، چرا که یک خانواده پنج نفره، صرفاً برای تماشای یک فیلم سینمایی باید 50 هزار تومان بلیت سینما خریداری کند و البته این رقم سوای هزینه‌هایی است که برای رفت و آمد و تغذیه در مسیر سینما رفتن انجام می‌شود.

بدین ترتیب سینما به عنوان یک تفریح گران برای خانواده‌ها تلقی خواهد شد که بیش از گذشته لوکس شده و از اولویت‌های اقتصادی خانواده‌های ایرانی خارج می‌شود؛ دغدغه‌ای که برای برخی صاحبان سینماهای شلوغ وجود ندارد،زیرا معمولاً صندلی‌های این سالن‌ها با هر قیمت بلیتی پر می‌شود اما برای اکثر سالن‌های سینما این نگرانی کاملاً ملموس است.

شاید بهتر باشد سینماداران یک بار قیمت بلیت را برای یک سال حفظ کنند و با رشد قابل توجه بلیت فروشی‌شان، هزینه‌های افزوده شده برای سینماداری را جبران کنند و در واقع به جای فروش 300 بلیت 10 هزار تومانی، 700 بلیت 7 هزار تومان بفروشند. صنعت سینمای آمریکا با چنین نگاهی به میزان بسیار اندکی در هر سال بر قیمت بلیت سینما می‌افزاید و بدین شکل ظرف مدت نزدیک به سی سال قیمت بلیت سینما در این کشور دو برابر می‌شود. ای کاش از این تجربه در افزایش مخاطب سینمای ایران بهره برد.

منبع: تابناک

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد