فرصتی برای ارائه‌ی خلاقیت‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، در تمامی جشنواره‌ها بعد از برگزاری چند دوره و کم و کاستی‌ها و نیازهای جدیدی که در آن احساس می‌شود، خودی نشان می‌دهد. جشنوراه‌ی بین‌المللی انیمیشن تهران هم بعد از برگزاری یازده دوره، امسال با برپایی پاویون بین‌المللی در بازار انیمیشن راه و مسیر جدیدی برای دوست‌داران و فعالان این حوزه باز کرده است. در حاشیه‌ی روز دوم این جشنواره با آفای سید حسین حسینی مدیر پاویون بین‌المللی بازار پویانمایی تهران در مورد فعالیت‌های این پاویون گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

بازاری با قدمت شش دوره

بخش‌های جانبی و تاثیرگذار جشنواره‌ها همیشه مورد توجه شرکت‌کننده‌ها و مخاطبان قرار می‌گیرد، مخصوصا بخش‌هایی مخاطب را با ماجرا درگیر می‌کند. «بازار پویانمایی تهران ششمین دوره است که برگزار میشه اما امسال پاویون بین‌الملل را به عنوان یک استارت در بازار بین‌الملل ایجاد کنیم، این بازاری که داریم هنوز بین‌المللی نیست، ما عملا یک پاویون در بازار بین‌الملل داریم که نقطه‌ی خوبی برای شروع این کار است. ما بیست و سه مهمان از هشت کشور دعوت کردیم، ترکیبی از تولیدکنندگان، نماینده‌های تلویزیون و توزیع کننده ها و همچنین از بخش دولتی و دانشگاهی هم در این جشنواره حضور دارند.

این جشنواره فرصت خوبی برای بدنه‌ی تولیدکنندگان، خریدارن، فروشنده‌ها و بنده هنرمندان ایجاد می‌کند که در این بستر می‌توانند فرصت مناسبی برای تبادل ایده و ایجاد فرصت برای همکاری‌های مشترک ایجاد کند که این اتفاق در حاشیه‌ی برنامه‌های این پاویون، به تمامی دوست‌داران و مخاطبان این فرصت را می‌دهد که بتوانند با شرکت‌کنندگان خارجی گفت و گو و تعامل داشته باشند.»

 

تلاش برای همکاری مشترک

یکی از کشورهایی که علاقه‌ی زیادی برای همکاری و تولید مشترک پویانمایی با ایران داشت، کشور مجارستان بود که تمامی پرزنتر‌های آن‌ها در بخش‌های مختلف به این موضوع اشاره کردند. با توجه به این ابراز علاقه و میل به همکاری، امید به تولیدات مشترک و برنامه‌های جانبی با کشورهای شرکت کننده در این جشنوراه بیشتر می‌شود. «ما چند تلاش برای همکاری و تولید مشترک با کشور مجارستان داشتیم و سعی کردیم شرکت‌ها برای این مهم گردهم بیایند، اما مشکلات و ناهمواری‌هایی بر سر راه ما وجود داشت،‌ از جمله تفاوت فرهنگی و اجتماعی دو کشور، تعریف مختلف کار، زمان بندی متفاوت است با کاری که در حوزه بین‌الملل شکل می‌گیرد.

همین مسائل باعث می‌شود که همکاری‌های مشترک با کمی تامل و تاخیر شکل بگیرد. که البته امیدواریم با کارشناسی و مطالعه‌ی دقیق این مهم انجام شود. همینطور ما اطلاع داریم که دولت مجارستان برنامه‌های حمایتی برای تولیدات مشترک دارد، ولی حتما باید یک استودیوی مجارستانی پای کار باشد و ما هم از این سمت برنامه برای تولید مشترک داریم.»

 

حمایت دولت ایران

کشورهای مختلف برای حمایت از تولیدات پویانمایی در کشور جهت ارتقا سطح دانش و اطلاعات و ایجاد سرگرمی برای کودکان،‌ برنامه‌ها و بسته‌های حمایتی مختلفی را در نظر میگیرد. ایران هم در پی همین هدف و نگاه فعالیت‌هایی را انجام داده است. « در همین پاویون و در دوره‌ی بازار یک سری برنامه حمایتی تحت عنوان توسعه زیست بوم شرکت های خلاق داریم که سهم بخش ایرانی تامین میشه و حتی سهم بخش خارجی را هم در قسمت‌هایی تامین می‌کند، این تامین به معنای تامین مالی است که کمک به جذاب شدن پروژه میکند که در سایت هم لیست این حمایت‌ها آمده است که در دوره بازار انجام میدیم.

به صورت کلی همین برنامه‌‌ی توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق که ذیل ستاد توسعه فناوری و نرم هویت ساز است حمایت هایی از شرکت‌ها خواهد داشت که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. پیشنهاد من این است که در چند روز باقی مانده از جشنوراه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و علاقمند به این زمینه هستند در بازار پاویون بازار بین‌الملل تهران شرکت کنند و با افرادی که از کشورهای مختلف به این جشنواره آمده‌اند تعامل کنند، بیش از هرچیزی برای شروع یک ارتباط کاری به یک ارتباط دوستانه نیاز است، قبل از اینکه با یک کمپانی خارجی کار کنید،‌ باید با آن دوست باشید، به همین خاطر علاقمندان می‌توانند به پاویون بین‌الملل مراجعه کنند و ما به آن‌ها کمک می‌کنیم که در وقت‌های خالی این مهمانان خارجی امکان صحبت و گپ و گفت دو یا چند نفره را داشته باشند و بتوانند موقعیت مناسبی را برای خود در زمینه‌ی کاری به دست بیاورند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد