فرهادی: سینمای ایران یکی از بهترین های جهان است /خیلی ها در حسرت آن هستند

به گزارش فناوری فرهنگی، آیین تقدیر از «اصغر فرهادی» کارگردان فیلم فروشنده و دیگر عوامل این فیلم امروز ۱۱ خردادماه با حضور مسئولان سینمایی و سینماگران در خانه سینما برگزار شد.
«رضامیرکریمی» مدیرعامل خانه سینما به عنوان سخنران نخست برنامه با دفاع از فیلم «فروشنده» فرهادی گفت: امسال در کن به فیلمی جایزه داده شد که سرمایه داری را زیر سوال می برد و به نوعی بیانیه بود و مانند این فیلم هم فیلم هایی بود. اگر فروشنده سیاه نمایی است پس آنها چه هستند؟ شهادت می دهم «فروشنده» فیلمی اخلاق گرا و بر پایه مضامین اخلاقی است. چسباندن این اتهامات به سینمای ایران درست نیست.
مدیرعامل خانه سینما افزود: در زمانی که همه دنبال دو قطبی کردن هستند، هنری که مانع این دو قطبی شدن می‌شود سینماست و ارزشمند است که باعث آن اصغر فرهادی است که با حضور خود در سالن از او ممنون هستیم.
همچنین در ادامه این برنامه «حجت الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی نیز با اعلام اینکه «بنده به عنوان یک ایرانی مانند همه خوشحال هستم و شعف خودم را نیز اعلام کرده‌ام» اظهار کرد: ابتدا برای تغییر و تحولی که در خانه سینما به وجود آمده، از دوستان تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: مردم به سراغ سینما آمدند؛ در داخل و خارج از سینما فوق‌العاده بوده است. روی صحبتم بیش‌تر به دوستانم در عرصه سیاست است که ببینند رقیبان ما چقدر هزینه کرده‌اند برای ایران‌هراسی؛ مثلاً عربستان سعودی جزو همین کشورهاست که تلاش کرده‌اند نام ایران را به سربلندی نبرند. حال ببینید چقدر باید هزینه کنیم تا نام ایران با سربلندی یاد شود.
ایوبی تصریح کرد: سینماگران ما این کار را انجام دادند؛ هر روز سینماگران ایران در جشنواره‌های مختلف یک جایزه گرفته‌اند. مقاله‌های مختلف در مورد ایران نوشته شده است و از صنعت سینمای ایران و کشور ایران به نیکی یاد کرده است. آنها مجبور شده‌اند از ایران خوب بنویسند. این اتفاقات با دستان خالی سینماگران رخ داده است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: این افتخار برای همه سینمای ایران است؛ مردم ستاره‌های خود را دوست دارند؛ مردم باید ستاره داشته باشند؛ نخواهید که این ستاره‌ها نباشند. هیچ آسمانی بدون ستاره دیدنی نیست. ستاره‌هایی در حوزه ادب، فرهنگ و دین.
وی تأکید کرد: برگزاری چنین جلساتی یک نیاز ملی است؛ همچنین بهتر است دنبال این نباشیم که ستاره‌هایمان افول کند؛ وجود آنها به نفع همه است؛ البته بهتر است خودمان حاشیه‌ها را بزرگ نکنیم. اتفاقات خوب زیادی رخ داده است.
«سعید عقیقی» نایب رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما نیز در این آیین به نمایندگی از سایر همکاران خود در سخنانی گفت: نشریات را که مرور می‌کردم متوجه شدم بعد از بازیگران، فیلمنامه‌نویسان ایرانی توانستند بیش‌ترین جوایز بین‌المللی را برای سینمای ایران از آن خود کنند.
وی افزود: در شرایطی که به فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران همواره انتقاد وجود داشته است، این آمار برایم تعجب‌آور بود. به نظرم مشکل اصلی ما فیلمنامه نیست؛ بلکه به قبل از آن مرتبط می‌شود. ما یک مشکل استراتژیک داریم؛ فیلمنامه‌نویسی ایران از جشنواره‌های ونیز، برلین و کن جایزه دریافت کرده‌ است.
در ادامه این آیین مصطفی مه‌کام، رحمانی، مهدوی‌فر، مقصودی و سعید عقیقی لوح یادبود کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را به فرهادی تقدیم کردند.
اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده بعد از دریافت لوح یادبود در سخنانی با اشاره به اینکه این احترامی که به سینمای ما قائل هستند، مربوط به شرایط فعلی نیست؛ بلکه روندش از سال‌ها پیش این‌گونه بوده است، گفت: آیا کسی شک دارد که فیلم سینمایی «گاو» اگر در آن زمان به جشنواره کن می‌رفت می‌توانست نخل بگیرد؟ در آن زمان شرایط این‌طور نبوده، اما امروز راه برای حضور در جشنواره‌ها باز شده است.
وی افزود: من به‌ واسطه فیلم‌هایم سفرهای زیادی به دیگر کشورها داشته‌ام؛ معتقدم سینمای ایران یکی از بهترین سینماهاست. به نظرم سینمای ما جزو ۵ سینمای برتر دنیاست.
فرهادی در ادامه با اشاره به سخنان «جیم جارموش» کارگردان مطرح سینمای جهان گفت: چرا باید این کارگردان سینمای ایران را باغ سینمای جهان بنامد، او که تعارف ندارد، یک عده قلیلی تیشه برداشتند و بر سر سینما می‌زنند که به نظرم از یک نگاه سیاست‌زده است.
او ادامه داد: باید دقت داشته باشیم با این حداقل آزادی، سینماگران ما توانسته‌اند این افتخارات را به دست بیاورند که برای همه جای تعجب دارد.
این کارگردان سینمای ایران تأکید کرد: خیلی‌ها در حسرت سینمای ما هستند؛ بعد برخی می‌گویند چرا سینمای ما شبیه هالیوود نیست. اگر قرار بود شبیه آنها باشید، چرا انقلاب کردید. شخصاً قدر این سینما را در مقایسه با سایر سینماها می‌دانم.
فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی بتازگی در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن موفق شد جایزه نخل طلایی در دو بخش بهترین بازیگر مرد به هنرمندی سید شهاب حسینی و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

منبع: آوای آبی پوشان

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد