چرا سینمای کودک زمین گیر است؟

به گزارش فناوری فرهنگی،کارگردان «خاله سوسکه» گفت: به دلیل سکوت مطلق فارابی و شورای راهبردی کودک و نوجوان درباره فیلمنامه هایی که ارایه شده هیچ فیلمسازی نمی داند به چه دلیل فیلمش مورد توجه قرار نگرفته و حتی وام به آن تعلق نگرفته است.

 نادره ترکمانی سازنده فیلم «خاله سوسکه»  درباره تولید فیلم «شرتی و شپرتی» گفت: هم اینک بخش خصوصی برای تولید اثر اعلام همکاری کرده است و 60 درصد از سرمایه فیلم آماده است . اما تولید فیلم در شرایط فعلی با 60 درصد از سرمایه ریسک به شمار می آید از فارابی درخواست وام دادم که بتوانم با دریافت وام 30 درصد از سرمایه را تامین و از هزینه شخصی 10 درصد سرمایه را برعهده بگیرم اما متاسفانه هنوز هیچ پاسخ روشنی به من بابت دریافت وام هم داده نشده است.

وی ادامه داد: با آغاز فعالیت شورای راهبردی سینمای کودک احساس کردم شرایط  درباره حمایت از آثار بخش کودک تغییر خواهد کرد و اعضای شورا درباره فیلمنامه های ارایه شده یا نظر مکتوب خود را اعلام می کنند و یا جلسه ای با دست اندرکاران خواهند گذاشت و دلایل رد فیملنامه را حضوری یا کتبی اعلام می کنند اما این که مدت هاست به سازندگان آثار کودک و نوجوان هیچ پاسخی از سوی شورا ارایه نمی شود مشکلاتی را به همراه دارد. متاسفانه شورا  نه پاسخ مکتوب می دهند نه با نویسنده جلسه می گذارند . سازنده اثر دربی خبری مطلق باقی می‌ماند و نمی دانیم شورای راهبردی نسبت به اثر نگاه مثبت داردیا خیر.

کارگردان فیلم پر مخاطب «خاله سوسکه» گفت: در دنیا از افسانه ها و روایاتشان آثاری را در حوزه کودک و نوجوان خلق می کنند که افسانه های خود را به نسل جدید انتقال دهند. اما ما با داشتن داستان های کهن، روایات و متل های مختلف از آن بهره نمی بریم وروی خوش به این آثار نشان نمی دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که احساس می کنید چرا فارابی از فیلم در حد ارایه وام هم حمایت نکرده است گفت: به دلیل عدم پاسخگویی مناسب از سوی فارابی هزار نکته به ذهن من فیلمساز متبادر می شود. فیلمنامه «شرتی و شپرتی» قهرمان قصه زن است البته در کنار شخصیت زن شخصیت مرد هم وجود دارد اما شخصیت قهرمان فیلم یک زن است که قهرمان، جسور، شجاع و  بازیگوش است . شاید دوستان علاقه ای به قهرمان بودن زن در یک داستان کودکانه ندارند . یا دوستان در برنامه شان ارایه داستان های کهن و افسانه ها گنجانده نشده است . به دلیل سکوت مطلق فارابی و شورای سیاستگذاری درباره فیلمنامه هایی که ارایه شده هیچ فیلمسازی نمی داند به چه دلیل فیلمش مورد توجه قرار نگرفته و حتی وام به آن تعلق نگرفته است.

ترکمانی در ادامه گفت: اگر سیاست دوستان حمایت از سینمای کودک است باید به این نکته توجه کرد که اگر این روند ادامه یابد و در برابر فیلمنامه های دارای پروانه ساخت که دراولویت حمایت قرار می گیرند سکوت اختیار شود دیگر فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان علاقه خود نسبت به ساخت اثر در این حوزه را از دست می دهند و دیگر هیچ علاقه ای به ادامه کار ندارند. این در شرایطی است که اکثر فیلمسازان توان ساخت فیلم در حوزه های دیگر از جمله اجتماعی که موردتوجه مخاطب قرار می گیرد و حضور در جشنواره ها را به ارمغان می آورد را دارند. من به شخصه سالها در حوزه مستند کار کردم و در فیملنامه در حوزه اجتماعی نوشتم اما علاقه ام بنا به دلایل شخصیت به سینمای کودک و نوجوان است اما وقتی مورد بی مهری از سوی بنیاد فارابی قرار می گیریم علاقه ام را از بین می برد.

منبع: جهان نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد