کوثری: جوانان به تدریج از سبک نوشتاری قدیمی دور می‌شوند/ طرحی برای کمیک استریپ کردن کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس

به گزارش فناوری فرهنگی،مسعود کوثری، مدیر تازه انتشارات عصر داستان معتقد است: مخاطبان جوان به تدریج در حال فاصله گرفتن از سبک‌های نوشتاری قدیمی هستند. باید بتوانیم مطالب را با بسته‌بندی جدیدی به مخاطبان ارایه کنیم. طرحی برای کمیک‌استریپ کردن آثار حوزه انقلاب اسلامی و همچنین، دفاع مقدس داریم. حتی در نظر داریم برای آثار ادبی کلاسیک نیز طرح‌های کمیک‌استریپ را اجرا کنیم.

پس از افزوده شدن بخش شعر و واگذاری برگزاری جایزه‌های مهم ادبی به بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، تصمیم مدیران این بنیاد بر آن شد که بخش انتشارات این بنیاد به موسسه انتشاراتی علمی- فرهنگی واگذار شود. این واگذاری با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان هر دو نهاد متولی در بیست و دوم اردیبهشت 1394 و در جریان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت گرفت. پس از گذشت یکسال از آن زمان، با مسعود کوثری، مدیر تازه انتشارات عصر داستان و مدیر عامل موسسه انتشاراتی علمی – فرهنگی به گفت‌و گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آقای کوثری، پیوند انتشارات «عصر داستان» را با انتشارات علمی ـ فرهنگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این پیوند برای ما بسیار مطلوب و مبارک بود و ما را به عنوان یک موسسه انتشاراتی در حوزه رمان دفاع مقدس و رمان ایرانی به پیش سوق داد. این اتفاق سبب شد تجربه‌ای که در آن فعالیت کمتری داشتیم، رخ دهد و انتشارات علمی و فرهنگی کارهای تازه‌ای را برای انتشار بپذیرد. به طور کل، انتشار رمان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی را سبب پیش افتادن این انتشارات در زمینه حمایت از آثار ادبی و رمان می‌دانم

با توجه به گذشت یک سال از زمان این انتقال، برای نمایشگاه بیست و نهم چند اثر تازه در حوزه داستان و به ویژه داستان انقلاب و دفاع مقدس آماده انتشار کرده‌اید؟

پس از منتقل شدن انتشارات «عصر داستان» به مجموعه علمی ـ فرهنگی 12 جلد از کتاب‌هایی که چاپ آن‌ها در این انتشارات پایان یافته بود، تجدید چاپ کردیم. این کتاب‌ها در نمایشگاه امسال با طرح جلد تازه‌ای عرضه شده‌اند. کتاب‌هایی چون «سه کاهن»، «دخیل»، «فصل جوانی» و «درد» از جمله این آثار هستند.

چه برنامه‌‌هایی برای نشر آثار ادبی در آینده دارید؟
ما در حوزه‌ رمان‌های عام ایرانی و برخی دیگر از حوزه‌های ادبیات نیز وارد عمل شدیم. برای ادبیات حوزه دفاع‌مقدس تاکید ما بر انتشار آثاری است که فروش خوبی داشته باشند و مورد استقبال قرار بگیرند.

برای تقویت ادبیات دفاع مقدس و ورود به بحث تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی هم برنامه‌ای دارید؟
هنوز وارد حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس نشده‌‌ایم. چرا که مناقشه و جنجال در آن زیاد است. به نظر من با آن‌که حوزه مهمی محسوب می‌شود اما از نظر مسایل سیاسی و امنیتی مطالب منتشر شده در قالب این کتاب‌ها پذیرفتنی نیست. اختلاف‌هایی برای انتشار مطالب این آثار وجود دارد.

کدام اختلاف‌ها و بحث‌ها؟
بحث‌هایی مثل این که آیا مطالب گفته شده از سوی راوی قابلیت انتشار دارند یا اساسا انتشار آنها به مصحلت نظام هست یا خیر؟ تاریخ شفاهی هنوز حوزه مناقشه‌برانگیز است و برای آن که وارد این حوزه شویم، نیازمند گذر زمان هستیم اما می‌کوشیم در حوزه‌‌های دیگر ادبیات به ویژه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس ورود پیدا کنیم.

در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی چه برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارید؟
طرحی برای کمیک‌استریپ کردن آثار حوزه انقلاب اسلامی و همچنین، دفاع مقدس داریم. این کتاب‌ها ویژه نوجوانان و جوانان تهیه می‌شوند. در آثار کمیک استریپ، شماری از برجسته‌ترین صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس به تصویر کشیده می‌شود.

آیا برای این سبک نیازسنجی صورت گرفته است؟
گمان ما بر این است که جامعه ایرانی به ویژه جامعه جوان کشور ما در پی شیوه‌های جدیدی برای پرداختن به ادبیات انقلاب دفاع مقدس است. مخاطبان جوان به تدریج در حال فاصله گرفتن از سبک‌های نوشتاری قدیمی هستند. بنابراین، باید بتوانیم مطالب را با بسته‌بندی جدیدی به مخاطبان ارایه کنیم و اگر این روش‌ها نباشد فاصله فکری میان این نسل و نسل انقلاب به وجود می‌آید. حتی در نظر داریم برای آثار ادبی کلاسیک نیز طرح‌های کمیک استریپ را اجرا کنیم.

منبع: تی نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد