MTN سرمایه‌گذار یا خریدار اسنپ؟

به گزارش فناوری فرهنگی، خبر سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی ( بیش از ۲۲ میلیون دلار) MTN روی سرویس تاکسی اسنپ (کلون Uber در ایران) ساعتی پیش در تک‌کرانچ منتشر گردید. با فرض درست و دقیق بودن خبر و اینکه جنبه‌ی تبلیغی و فشار بر رقبا را نداشته باشد برداشت خود از این خبر را در چند سطر زیر می‌آورم.

نخست، فارغ از اینکه سهام‌داران اصلی اسنپ هیچکدام ایرانی نیستند، این خبر در مجموع برای اکوسیستم استارتاپی ایران خبر مثبتی است؛ چرا که نشان می‌دهد این اکوسیستم پتانسیل شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را دارد. همین باعث می‌شود که شاهد ورود سرمایه‌های بیشتر، کارآفرین پسند و هوشمندانه تر باشیم که به مرور و پس از ایجاد رقابت بین سرمایه‌گذاران، به نفع کارآفرینان خواهد بود. این در حالی است که وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها اصلا دلچسب نیست.

اسنپ از دید من موفق‌ترین کسب و کار مجموعه‌ی مرتبط با راکت اینترنت در ایران و در حال رشد است. به زودی تعداد تاکسی‌های «فعال» آن به سمت ۳۰۰۰ عدد هم می‌رسد. اما این خبر بیشتر از اینکه از دید من نشانگر سرمایه‌گذاری باشد، نمایانگر تملک (Acquisition) است، به بیان دیگر به نظر می‌رسد MTN بیشتر از آنکه روی اسنپ سرمایه‌گذاری کرده باشد، آن‌را از راکت خریده است.

اما چرا،

حدود یک ماه پیش از گوشه و کنار اکوسیستم اخبار موثقی می‌رسید که اسنپ در آن زمان به دنبال جذب سرمایه‌ای زیر ۱۰ میلیون دلار برای ارزشی حدود ۲۵ میلیون دلار بود. بنابراین تصور اینکه کسب و کاری اندازه‌ی ارزشش، سرمایه جذب کند، کمی دور از خیال است.

از دیگر سو، کریم (Careem) -رقیب بزرگ‌تر اسنپ در منطقه- با بازاری به مراتب بزرگ‌تر، نه در راند اول که در راند دوم (Series B) فقط ۱۰ میلیون دلار جذب کرده است. بنابراین باز هم تصور اینکه اسنپ ۲۲ میلیون دلار سرمایه گرفته باشد دور از ذهن است.

اما اگر این اقدام تملک بوده باشد و نه سرمایه‌گذاری، باید پرسید که چرا راکت بهترین کسب  و کار خود را فروخته است؟

آیا این می‌تواند به این معنا باشد که راکت -همچون برخی کشورهای دیگر- در حال خروج از ایران است؟

منبع: آی تی ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد