برلین و لیسبون در صدد جذب خلاقیت‌های ارزان‌تر

به گزارش فناوری فرهنگی، پایتخت‌های آلمان و پرتقال برای گسترش اقتصاد خلاق خود در صدد جذب خلاقیت‌های ارزانتر هستند.

 ریچارد فلوریدا استدلال می‌کند که یک طبقه خلاق جهانی از افراد تحصیلکرده وجود دارد که به شدت به جابجایی علاقه دارند و تمایل دارند تا به شهرهایی نقل مکان کنند که جذاب بوده و برای آغاز کسب و کار شرایط مناسب تری داشته باشد. مکان‌هایی مثل سانفرانسیسکو و سیاتل در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند و جای تعجبی نیست که این دو شهر در سال‌های اخیر رشد فزاینده و چشمگیری داشته‌اند. این دو شهر موفقیت بزرگی در جذب شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، آمازون و اوبر و ایربی ان بی داشته‌اند.

علت اصلی اینکه رفاه این شهرها تا حد مطلوبی ارتقا یافته این است که صنایع خلاق امروز نقش بسیار مهم و پررنگی در رشد اقتصادی آنها ایفا می‌کنند. بر اساس اعلام سازمان “گریتر لندن” شرکت‌های خلاق و فناوری افراد بیشتری را نسبت به خدمات مالی استخدام کرده‌اند و هر سال 35 میلیارد پوند به اقتصاد تزریق می‌کنند.

لندن نیز طی دهه‌های گذشته عملکرد خوبی در زمینه جذب طبقه خلاق جهانی داشته است، باز بودن ما، تنوع و انرژی فرهنگی، جاذبه‌های خوبی برای جذب بهترین‌ها و درخشان ترین هاست. صدیق خان به عنوان شهردار اعلام کرده است که آمارهای جدید نشان می‌دهد که جوانان بیشتری در حال خروج از لندن هستند.

چه اشکالی پیش آمده است؟ مهمترین مساله بی شک هزینه مسکن است. ناکامی سیاست‌های مسکن و ساخت و ساز در لندن موجب افزایش شدید اجاره بها بیشتر از دستمزد و درآمد افراد شده است. ولی ما همچنین شاهد بسته شدن 40 درصد سالن‌های موسیقی لندن در سال‌های اخیر بوده‌ایم و علاوه بر این، قوانین ضعیف مهاجرت نیز جذب افراد خلاق بیشتر را سخت تر کرده است.

در همین حال سایر شهرها به سرعت جذابتر شده و مکان بهتری برای طبقه خلاق جهان شده‌اند. در آمریکا، خلاقان نیویورک و کارآفرینان فناوری سانفرانسیسکو در حال نقل مکان به لس آنجلس هستند. جایی که برای زندگی ارزانتر است و موسیقی پر رونق تری دارد.

اینجا در اروپا، برلین جذابیت خوبی ایجاد کرده ولی لیسبون همچنان در صدر قرار دارد. پایتخت پرتغال با مکان‌های ارزان قیمت، گالری‌های بزرگ جایی است که شما می‌توانید برای مدت زمان زیادی بدون هیچ زحمتی اقامت داشته باشید. به عنوان مثال امسال، بزرگترین کنفرانس فناوری اروپا موسوم به دوبلین وب از ایرلند به لیسبون نقل مکان کرد. شرکت من یعنی “سکند هوم” یک ساختمان را در لیسبون راه اندازی کردیم که این نخستین فعالیت ما خارج از لندن بوده است.

لندن همچنان یکی از جذاب ترین مکان‌ها برای افراد خلاق و بااستعداد خواهد بود ولی این مساله همیشگی نیست و باید قدم‌های درستی برداریم. اگر طبقه خلاق جهان شروع به نقل مکان به سایر شهرها کنند این تنها زندگی فرهنگی ما نیست که فقیرتر خواهد شد بلکه اقتصاد ما نیز فقیرتر می‌شود.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد