شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی توسعه می‌یابد

به گزارش فناوری فرهنگی، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در این مراسم گفت: این تفاهم نامه را به فال نیک می گیریم، چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی به نوعی به گفتمان علم و فناوری کشور تبدیل شده و نیاز است دانشگاه نیز اهتمام جدی در شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فرهنگ داشته باشد.

وی در خصوص تفاوت فعالیت های حوزه سخت و نرم، توضیح داد: حوزه فناوری‌های سخت تا حد زیادی مشخص است و سال‌هاست در این زمینه فعالیت‌های متعددی انجام می‌شود و ایران یک تجربه دو دهه در این زمینه دارد، اما حوزه فناوری‌های فرهنگی حتی در دنیا تجربه جدیدی است. حتی طی مشاهدات اخیر، کشورهای دیگر نیز به تازگی موضوع پارک علم و فناوری علوم انسانی را در دستور کار قرار داده اند.

سجادی نیری با اشاره به بررسی های اخیر در زمینه نقش فناوری های نرم در شرکت های دانش بنیان، افزود: حدود 50 تا 60درصد ارزش افزوده‌ای که در یک شرکت دانش‌بنیان ایجاد می‌شود، ناظر بر حوزه علوم‌انسانی است و اینکه یک شرکت دانش‌بنیان محصولش هم باید فرهنگی باشد خیلی مهم است و امیدواریم با حضور دانشگاه آزاد اسلامی این مسیر با سرعت و به آسانی دنبال شود.

 وی هدف آینده ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز را ایجاد شرکت هایی با عرضه محصولاتی که قابلیت جهانی شدن داشته باشند دانست و گفت: اگر خود را کشوری با سبقه فرهنگی و تمدن چند هزار ساله می‌دانیم، باید محصولات‌مان هم قابلیت عرضه جهانی داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی پیشتاز و با پراکندگی که در کشور دارد و ما به عنوان کمک و دستیار دانشگاه در این حوزه بسیج خواهیم شد تا با همکاری یکدیگر قدم های بهتری در این عرصه برداریم.

براساس این تفاهمنامه مقرر شد تا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، حمایت از این شرکت‌ها، ایجاد صندوق‌های حمایتی و فراهم کردن بازار محصولات دانش‌بنیان فرهنگی با هم همکاری کنند.

ایفای نقش دانشگاه کارآفرین در عرصه علوم انسانی، فرهنگ، هنر و ورزش، تجاری‌سازی ایده‌های نو در حوزه علوم‌انسانی و فرهنگ، راه‌اندازی اتاق‌های فکر برای ایده‌پردازی در این حوزه‌ها، ایجاد زمینه‌های لازم برای توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد در کارآفرینی، بهره‌گیری از توان تخصصی و دانشی اعضای هیات علمی از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

براساس این تفاهمنامه اختصاص فضای مناسب و تسهیلات لازم برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و شکوفایی، پارک‌های علم و فناوری علوم انسانی و ایجاد سازوکار قانونی نظارت بر مراکز رشد از جمله اقداماتی است که دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای این تفاهمنامه باید انجام دهد.

همچنین ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی براساس این تفاهمنامه مکلف است در بازنگری ترکیب کمیته توسعه فناوری‌های نرم دانشگاه مشارکت داشته باشد و و برای راه‌اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری علوم انسانی، فرهنگ، هنر و ورزش حمایتهای لازم را انجام دهد. همچنین ارزیابی تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و صدور مجوز مراکز نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری علوم‌انسانی را در دانشگاه آسان کند.

منبع: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد