بودجه تئاتر دو برابر خواهد شد

به گزارش فناوری فرهنگی، صبح سه شنبه نشست رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد. در این نشست که با تاخیر 20 دقیقه ای آغاز شد جمع کثیری ازخبرنگاران و اهالی رسانه از خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف حضور داشتند که پس از سخنرانی وزیر ارشاد سوالاتی در مورد مسائل مختلف حوزه فرهنگ از وزیر کردند. مسائل مختلفی از جمله سیاست های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وضعیت نشر، وضعیت بودجه رسانه ها و روزنامه ها، برگزاری جشنواره فیلم فجر و حذف برخی فیلم ها از این جشنواره، وضعیت سلامتی استاد شجریان و احتمال برگزاری کنسرت وی در ایران و … از جمله موضوعاتی بود که صالحی امیری در مورد آنان مورد پرسش اهالی رسانه قرار گرفت.

در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برافزایش دو برابری بودجه تئاتر در سال آینده تأکید کرد. وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که به دو نقل‌قول از وزیر فرهنگ و ارشاد در مورد بودجه تئاتر در سال آینده مبنی بر اینکه این افزایش ده میلیارد تومانی است یا دو برابری گفت: نسل جدید بازگشت و استقبال خوبی از تئاتر داشت و این گرایش دسته‌جمعی به تئاتر بسیار ارزشمند است. ما تصمیم گرفتیم باهدف تقویت زیرساخت‌ها بودجه تئاتر را در سال 96 دو برابر کنیم.

صالحی امیری با اشاره به وسعت جغرافیایی توسعه تئاتر در ایران گفت: در بسیاری از شهرستان‌های ایران، تئاتر داریم. او با اشاره به آمار اجراهای تئاتر گفت: سال 91 در هر شب 20 تئاتر بر روی صحنه می‌رفت که امسال ما به رقم 90 تا 120 اجرا در هر شب رسیده‌ایم.

در ابتدای نشست وزیر ارشاد با اشاره به گفتمان فرهنگی دولت که مبتنی بر نگاه رهبری است گفت: رویکرد ما در اداره فرهنگ اعتدال فرهنگی است که بر اساس چهار محور عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع فرهنگی و دیانت فرهنگی است که اساس مدیریت ما بر اساس این چهار گفتمان خواهد بود.

او با اشاره به اهمیت حفظ ثبات و آرامش در فضای فرهنگ افزود: ما معتقدیم در فضای جنجال و استرس امکان کار فرهنگی نیست و برای ایجاد کار تخصصی در فرهنگ باید آرامش ایجاد شود و من از همه شما اهالی رسانه می خواهم ما را در حفظ این فضای آرامش و ثبات کمک کنند تا بتوانیم وظیفه خود را درست انجام دهیم.

امیری با تاکید بر اهمیت گفت و گوی فرهنگی گفت ما معتقدیم گفت و گو تنها راه برای امکان ایجاد فضای فرهنگی است و در جامعه ما که نحله ها و جریان های مختلف وجود دارند این اهمیت دو چندان می شود. هدف گفت و گو ایجاد فضای عقلانی برای انجام بهتر امور است.

او افزود: باید باور داشته باشیم تمام تفکرات و نهله های فرهنگی در دایره انقلاب اسلامی باید از حقوق برابر برخوردار باشند.

صالحی امیری با اشاره به وظیفه مدیریت دولت در توسعه فرهنگ افزود: ما می‌خواهیم تا در رویکرد تازه خود تمام امور هرکدام از بخش‌های فرهنگ و رشته‌های هنری را به صنوف هنری واگذار کنیم. دوران جدید دوران شکوفایی مدنی و صنفی در هنرهای مختلف است.

او افزود: رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ از وظایف دیگر ماست و دولت و رئیس جمهور به گفتمان مقام معظم رهبری پایبند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه با اشاره به عدالت فرهنگی  گفت: تجمیع برنامه ها و سیاست های فرهنگی در تهران نا عادلانه است و دولت در دوره جدید بر توزیع فرصت های فرهنگی در کل کشور است. شهرستان ها و روستاها با تهران حق برابر دارند. ما می خواهیم به تدریج نمایشگاه ها و جشنواره با توجه به ظرفیت های مختلف در نقاط مختلف کشور حوزه این فعالیت ها را در جغرافیای کل کشور توسعه دهیم.

او با اشاره به امنیت فرهنگی گفت: امنیت فکری، قلم و بیان جزو اولویت های دیگر ماست و ما وظیفه خود می دانیم تا امنیت قلم و بیان را تامین کنیم.

در ادامه این نشست صالحی امیری با اشاره به سیاست تغییر نقش دولت از تصدی گری به تولی گری افزود: نگاه ما تغییر اصل تولی گری دولت و پرهیز از تصدی گری است. سیاست دولت در سه سال نیم گذشته و در ادامه، واگذاری امور به صنوف فرهنگی و هنری است. ما در طول برنامه ششم تمام امور را به خود صنوف واگذار می کنیم. من در این دوره به این سیاست شتاب بیشتری داده ام. او افزود:وظیفه وزارت ارشاد سیاست گذاری، حمایت و نظارت خواهد بود از این رو دوران جدید زمانی برای شکوفایی صنوف هنری در حوزه فرهنگ است.

او با اشاره به آسیب‌های فرهنگ عمومی گفت: ما در این حوزه اجتماعی مشکلات جدی داریم که محصول آسیب‌هایی است که در حوزه فرهنگی می‌خوریم. ما باید قبل از هر چیز باید به حوزه فرهنگ عمومی بپردازیم. وزیر ارشاد با اشاره به فعال شدن شورای فرهنگ عمومی گفت: در سال جاری شش محور را برای این شورا مشخص کردیم که شامل سبک زندگی و خانواده، سرمایه اجتماعی، اخلاق، اقتصاد مقاومتی و مسائل اصلی که در این حوزه داریم این اولویت‌های تعریف کردیم. ما برای هر استان یکی از اعضای شورای عمومی فرهنگی را به‌عنوان نماینده در آن استان تعیین کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بااهمیت به وجود آوردن نظام‌های صنفی برای رسانه و هنر گفت: ما در حال نهایی کردن سازمان نظام رسانه‌ای در دولت برای ارسال لایحه در مجلس هستیم که با تصویب سازمان نظام رسانه‌ای در کشور حوزه اختیارات مجموعه صنوف و اصحاب رسانه به‌شدت تقویت خواهد شد.

 صالحی امیری افزود: خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی به‌عنوان صنوف اولیه این سازمان فعالیت خود را برای تدوین پیش‌نویس سازمان نظام هنر آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به توجه به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر افزود: اصحاب هنر در حوزه بیمه و درمان مشکلاتی دارند که ما سامان‌دهی به این مسائل را در دستور کار خود قراردادیم. او افزود: ما تکریم پیشکسوتان را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم. درمجموع توجه به‌سلامت، امنیت شغلی و معیشت اصحاب هنر جزو برنامه‌هایی است که ما توجه ویژه به آن داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه فرهنگ دینی گفت: این حوزه از اولیت های دیگر ماست. ما در نظامی زندگی می کنیم که بر اساس مبانی اندیشه دینی امام و مقام رهبری شکل گرفته بنا بر این توجه به حوزه قرآن، مساجد و توسعه فرهنگ دینی از رسالت های وزارت ارشاد است که از طریق تقویت بودجه و ساختارها این کار را می کنیم.

منبع: ایران تئاتر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد