حمایت دولت متناسب با رشد تولیدات تئاتری نبوده است/ ضرورت هم‌افزایی در گسترش تئاتر کشور

به گزارش فناوری فرهنگی،

آیین افتتاحیه سمینار بین‌المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی ساعتی پیش (15 اسفند) با حضور مهرداد رایانی ، دبیر سمینار، مهدی شفیعی، رییس سمینار و مدیرکل هنرهای نمایشی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌کوروش زارعی و جمعی از کارشناسان حوزه تئاتر و فرهنگ در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهرداد رایانی درباره سمینار توضیح داد: این سمینار به واسطه حرکت 10 سال اخیر در تئاتر ایران شکل گرفته واژه‌هایی مثل تئاتر آزاد، غیر وابسته و خصوصی در تئاتر ما ایجاد شده که نیازمند به تعریف هستند ما 20 سال پیش احساس کردیم تئاتر درحال تهدید شدن در برابر دیگر رسانه‌ها است.

*نیازمند گفت وگو برای اعتلای فضای تئاتر هستیم

وی در ادامه افزود:‌اما تئاتر با بروز کردن و استفاده از ابزار جدید به حیات خود ادامه داد در تئاتر ایران نیز امروز جریان گسترده و وسیع در حوزه تئاتر غیر دولتی است ما موظف هستیم زیر ساخت‌های این حرکت را شکل بدهیم و این جریان حرکت خود را ادامه می‌دهد و حتی در سال‌های آتی وسیع تر در عرصه بین الملل می‌شود.

رایانی اظهار داشت: 14 سخنران از کشورهای مختلف، 16 سخنران از ایران در قالب 8 میزگرد با حضور 25 کارشناس و پژوهشگر در این سه روز فعال خواهند شد.

*ضرورت هم افزایشی فرهنگی در عرصه تئاتر

در ادامه شفیعی عنوان کرد: مروری کوتاه بر تجربه‌های انجام شده برای توسعه پایدار حداقل در 200 سال گذشته ما را به این نتیجه می‌رساند که هر جا نهادهای حاکمیتی و مردمی به سوی نوعی تعامل و هم افزایی حرکت کرده‌اند اقتصاد رونق گرفته،‌امنیت ارتقا یافته و زندگی برازنده‌تری برای مردم آن سرزمین رقم خورده است.

وی در ادامه گفت: در این جایگاه مردم و مخاطبان را دعوت می‌کنم به هم افزایی بیش از پیش برای گسترش تئاتر در کشور، برای بهره مندی از ظرفیت بی نظیر این هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سرزندگی و نشاط در جامعه جوانی که امیدوارانه نگاه به افق‌های دورتر دارد.

شفیعی با اشاره به اینکه سرمایه‌های انسانی اصلی ترین نیرو در توسعه پایدار است، افزود: گسترش فضاهای آموزشی و دانشگاهی رشته تئاتر هر چند به لحاظ گستره تنوع دانش‌های مرتبط با تئاتر ناکامل است و ضروری، دانشگاه‌ها با افق‌های پیشروی این هنر ـهمراه تر شوند اما این جمعیت تئاتر خوانده یک ظرفیت کم نظیر در جامعه ایرانی است یک ظرفیت که هم دولت و هم این سرمایه‌ها می‌بایست امکان تعامل فی مابین را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه برای ارتقا جایگاه تئاتر به معنی برجسته سازی آن نزد افکار عمومی و نظام برنامه ریزی و اداری ضروری است نیروهای موثر حوزه تئاتر بیش از پیش در جهت هم افزایش گام بردارند، گفت:‌هنرمندان، مراکز آموزش عالی، نهادهای سیاستگذار و برنامه ریزی و سازمان‌های دولتی می‌بایست امکانات سخت افزاری و رسانه‌ها دراین زمینه کارها را ارتقا بخشند.

شفیعی افزود: کم توجهی به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود و تضعیف نگاه امیدوارانه به آینده به سود هیچ نیروی موثری در حوزه تئاتر نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: برجسته سازی نقاط ضعف، انتقادهایی که گاهی منافع شخصی یا سازمانی را مورد توجه قرار می‌دهد کم توجهی به نقاط مثبت و در یک کلام فقدان نگاه کلان به اثربخشی تئاتر به عنوان هنری زنده و تأثیرگذار در ارتقای فرهنگ عمومی و نهادسازی اجتماعی مقوله‌ای است که ضرورت دارد نیروهای موثر در این حوزه در مورد آن به گفت‌وگو بپردازند و البته نقش رسانه‌ها در این زمینه بی بدیل است.

شفیعی افزود: احتمال درک مشترک از موضوع این سمینار چنانچه برگزاری آن به عنوان مثال در 5 سال پیش اتفاق می‌افتد در صد بسیار پایین تری را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه دولت خود را حامی تئاتر میداند گفت: آمار نشانگر رشد این حمایت در سال‌های اخیر است اما اگر رشد تولید آثار نمایشی را مدنظر قرار دهیم، حمایت دولت متناسب با رشد تولیدات نیست اما آیا در شرایط اقتصادی فعلی کشور و میزان اعتبارات دولت به ویژه در حوزه فرهنگ حمایت حداکثری از تولیدات امکان پذیر است؟ آیا حتی اگر فرض بگیریم که این امکان وجود داشته باشد این حمایت حداکثری امری لاجرم مفید است؟ استفاده از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی صرفا مقوله‌ای اقتصادی نیست بیش از آن مقوله‌ای اجتماعی است و تجربه زیسته بشری به ما نشان می‌دهد که دخالت حداکثری دولت‌ها در تمام شئون و وجوه تئاتر راهگشا نبوده و نیست.

وی اظهار داشت: در تاریخ معاصر کشور دوگانه‌ای در حوزه تئاتر شکل گرفته بود که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کارایی خود را از دست داده است دوگانه‌ای بر مبنای تعلق داشتن تئاتر به یک گروه خاص و بیرون ماندن بخش زیادی از مردم از این دایره خاص و عام کردن تئاتر شاید در زمانی که گسترش آموزش‌های عمومی و آکادمیک به اندازه فعلی نبود توجیه داشت اما در شرایطی که در هر شهر این کشور مراکز آ«وزش عالی وجود دارد و رسانه‌ها بیش از پیش در زندگی مردم اثرگذارند برجسته سازی این دوگانه اگر نگوییم توهین، حداقل ندیدن اتفاقات عظیمی است که در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به گسترش دایره مخاطبان تئاتر که امری سهل الوصول تر از گذشته است، گفت: به شریطی که از ظرفیت‌های اطلاع رسانی و تبلیغات برای این گسترش به صورت بهینه استفاده شود. هم افزایی نهادهای صاحب امکانات و بهره مندی فعالان از شیوه‌های نوین رسانه‌ای در این امر ضروری است.

شفیعی افزود: چرا یک اثر نمایشی با 30 اجرا باید به کار خود پایان دهد؟ وجود شبکه‌ای برای عرضه آثار در سایر تالارهای کلان شهرها و برگزاری تور آثار نمایشی در شهرستان‌ها فقط و فقط یک مقوله اقتصادی نیست. این امر سطح دسترسی مخاطبان به آثار نمایشی را در کشور افزایش داده جایگاه تئاتر را برجسته کرده و به ارتقای فرهنگ عمومی منجر می‌شود.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد