تأکید وزرای فرهنگ ایران و اسلواکی بر گسترش همکاری فرهنگی دوجانبه

به گزارش فناوری فرهنگی، بعد از امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزرای فرهنگ ایران و اسلواکی که صبح امروز (شنبه ۱۹ فروردین ماه) در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، دو وزیر در یک نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران در خصوص مفاد این تفاهمنامه و همکاری‌های فرهنگی مشترک دو کشور در آینده پاسخ گفتند.

سید رضا صالحی‌امیری در ابتدا با اعلام اینکه در آینده‌ای نزدیک یک نشست خبری جامع با هدف تشریح عملکرد وزارتخانه متبوعش در ماه‌های اخیر برگزار خواهد کرد، از خبرنگاران خواست تنها در خصوص نشست امروز از وی سؤال بپرسند.

وی سپس گفت: ما توسعه روابط فرهنگی را با سایر کشورها، زیرساخت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی می‌دانیم و معتقدیم به هر میزان که در تقویت و توسعه روابط فرهنگی تلاش کنیم، می‌توانیم استحکام بیشتری به روابط سیاسی ببخشیم؛ چرا که در توسعه فرهنگی، علاوه بر همکاری‌های فرهنگی دولت‌ها، تعمیق روابط و اشتراکات میان ملت‌ها هم گنجانده می‌شود و دیپلماسی فرهنگی، غنِا، عمق و ریشه‌های محکمتری نسبت به دیپلماسی سیاسی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در دولت تدبیر و امید در حوزه گسترش روابط فرهنگی با کشورها قدم‌های مؤثری برداشته‌ایم؛ در سال جدید همکاری مشترک با سه کشور تونس، الجزایر و اسلواکی را برای توسعه و تعمیق روابط فرهنگی آغاز کرده‌ایم که این بیانگر توجه ما به گسترش دیپلماسی فرهنگی در حوزه‌های منطقه، جهان اسلام، اروپا و سایر نقاط دنیاست.

صالحی‌امیری در مورد همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و اسلواکی در حوزه سینما، با اشاره به توضیحات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در خصوص ظرفیت‌های سینمایی ایران به وزیر فرهنگ اسلواکی یادآور شد: ما در حوزه سینمایی در منطقه قطعاً تراز اول قرار داریم و در دنیا هم جایگاه قابل قبولی داریم. سینمای ایران در حوزه کشورهای اسلامی و عربی با عنوان یک سینمای اخلاق‌گرا و معرفتی شناخته می‌شود و در حوزه بین‌المللی هم پیام‌های مهمی را به جهان منتقل کرده است.

وی گفت: سینمای ایران امروز از مرزهای جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به قله‌های جهانی دسترسی پیدا کرده است و در نشست امروز هم ظرفیت‌های این سینما در چند حوزه برای وزیر فرهنگ اسلواکی تبیین شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از دعوت از کشور اسلواکی برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امسال در نشست امروز خبر داد و تصریح کرد: همکاری مشترک برای تبادل در حوزه‌های آموزشی، شناخت متقابل، ترجمه و دوبله‌ فیلم‌ها برای نمایش در سایر کشورها، از دیگر مواردی بوده که ما بر سر آن توافق کرده‌ایم.

صالحی‌امیری در ادامه بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه صنایع دستی و صنایع فرهنگی در کشور تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ما با ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، بازارهای منطقه و جهان را تصرف کند. امسال که به فرموده مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، یکی از ظرفیت‌های ما در این حوزه صنایع دستی است و در جلسه سه‌شنبه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس‌جمهور و سایر اعضای شورا در خصوص توجه به حوزه صنعت فرهنگ، صنایع دستی و میراث فرهنگی برای گسترش تولید ملی و اشتغال، تأکید شد.

به گفته وی، در این جلسه (نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی) مقرر شده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرحی را در این خصوص (بهبود وضعیت تولید و اشتغال در این حوزه) به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند و وزارت ارشاد هم با مباحثی که در شورای معاونین این وزارتخانه آغاز شده است، طرحی را برای گسترش صنعت فرهنگ با هدف دستیابی به افزایش اشتغال، به این شورا ارائه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گنجینه مهمی که در موزه هنرهای معاصر در تهران نگهداری می‌شود، گفت: ارزش اقتصادی تابلو نقاشی‌های ما در این موزه قریب به سه میلیارد دلار است؛ ضمن اینکه ما در این حوزه مجموعه‌ای از گالری‌های ارزشمند از آثار داخلی و خارجی داریم که در حال تبادل آنها با کشورهای دیگر خصوصاً آلمان، فرانسه و ایتالیا هستیم.

صالحی‌امیری، علاقه‌مندی خود را برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در این حوزه با کشورهای دیگر نشان داد و با وجود آثاری از هنرمندان معروفی مانند فرانسیس بیکن و پابلو پیکاسو در موزه هنرهای معاصر تأکید کرد: ما می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم در موزه‌ هنرهای معاصر یکی از کشورهای سرآمد منطقه و جهان هستیم.

وی در مورد برنامه وزارت ارشاد برای حمایت از آثار سینمایی فاخر هم گفت: سازمان سینمایی از فیلمنامه‌های دارای محتواهای اخلاقی و معرفتی حمایت خواهد کرد با این هدف که فیلم‌هایی با همین مضامین در کشور تولید و عرضه شود؛ از این نظر ما در سال ۹۶ برنامه ویژه‌ای برای کمک به اصحاب سینما در راستای تولید فیلم‌های فاخر خواهیم داشت و برای خودمان این رسالت را تعریف کرده‌ایم که از همه فیلم‌هایی که در جهت توسعه فرهنگ در کشور تولید می‌شود، حمایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد همکاری ایران و اسلواکی در حوزه کتاب با اشاره به اهمیت مقوله کتاب در فرهنگ ایرانی گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین منابع خطی را در اختیار داریم و برآورد کارشناسان این است که حدود دو میلیون جلد نسخه خطی ایرانی در جهان وجود دارد که بیش از یک میلیون جلد آن در شبه قاره، ۵۰۰ هزار جلد آن در آسیای میانه و قفقاز و مابقی در سایر کشورهای دنیا پراکنده شده است.

صالحی‌امیری در ادامه یادآور شد: کتاب در جمهوری اسلامی ایران جایگاه بالایی دارد و حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی کتاب و همچنین حضور سایر کشورها در نمایشگاه‌های ما از جمله نمایشگاه کتاب تهران، بیانگر اهمیت دادن به این حوزه است. ما در سال بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب منتشر می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کتاب و کتابخوانی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۲۰۰ کتابخانه عمومی و فعالیت بیش از ۶۰۰۰ کتابدار در آنها، این مسئله را نشان‌دهنده توجه کشورمان به حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و یادآور شد: ما در حوزه آموزش و پرورش هم بیش از ۵۰ هزار کتابخانه داریم و در حوزه مساجد هم به همین میزان کتابخانه داریم و این عمق اهمیت بحث کتاب را در ایران می‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما برنامه جامعی برای توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور داریم، گفت: در اوایل اردیبهشت ماه امسال نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود که خود از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است؛ حضور بیش از سه میلیون نفر علاقه‌مند به حوزه کتاب در این ۱۰ روز بیانگر عمق علاقه ایرانی‌ها به کتاب و کتابخوانی است.

در این نشست همچنین «مارک مدریک» وزیر فرهنگ اسلواکی تفاهمنامه امروز با همتای ایرانی خود را بخشی از چارچوب کلی دو کشور برای همکاری مشترک عنوان کرد و یادآور شد: اجرای مفاد این تفاهمنامه بستگی به این دارد که ما چه بودجه‌ای به آن اختصاص می‌دهیم و برای این همکاری، چه پروژه‌هایی را پیشنهاد می‌دهیم.

وی افزود: ما در اسلواکی دو بار جشنواره فیلم ایران را برگزار کرده‌ایم که بار آخر آن در ژانویه امسال بود. ما علاقه‌مند هستیم که در آینده نزدیک فیلم‌های کشورمان هم در ایران عرضه شود.

وزیر فرهنگ اسلواکی ادامه داد: ما در «براتیسلاوا» پایتخت اسلواکی یک جشنواره با عنوان جشنواره «تصویرگری کتاب‌های کودک» داریم که در جهان معروف است و الان حدود ۵۰ سال است که تصویرگران کشورهای مختلف در آن مشارکت می‌کنند که ایران هم در این جشنواره موفقیت‌هایی کسب کرده است؛ از جمله اینکه در سال ۲۰۰۵ آقای علیرضا گلدوزیان جایزه اصلی تصویرگری کتاب‌های کودک براتیسلاوا را از آن خود کرد و در سال ۲۰۱۱ هم یک شرکت‌کننده دیگر از ایران یکی از جوایز دیگر این جشنواره را به خود اختصاص داد.

مارک مدریک از علاقه‌مندی کشورش برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخن گفت و یادآور شد: مایلیم همان پروژه تصویرگری کتاب‌های کودک را در این نمایشگاه ارائه کنیم، چرا که این جشنواره در کشور ما از یک تاریخ طولانی برخوردار است.

وزیر فرهنگ اسلواکی در پایان دور جدید همکاری‌های فرهنگی ایران و اسلواکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاکنون همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی به این گستردگی نبوده و امیدوارم تفاهمنامه امروز این همکاری‌ها را بیش از پیش گسترش دهد.

منبع: مهر

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد