رشد ۹۶ برابری شرکت‏‌های دانش‏ بنیان

به گزارش فناوری فرهنگی، در سال ۹۲ تنها ۳۳ شرکت دانش‏ بنیان در کشور ایجاد شده بود که این تعداد در سال ۹۶ به سه هزار و ۳۲ شرکت رسیده که این رقم، رشد ۹۶ برابری را نشان می‌دهد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‏ بنیان با اعلام این مطلب گفت: علمی که به ثروت ختم شود بهترین است، ولی علمی که حاصل فناوری باشد شفاف‏ ترین ثروت است.

بهزاد سلطانی با اشاره به اینکه این نشست یک نشست از علم تا ثروت است، با اشاره به حادثه ریزش معدن در استان گلستان و ضرورت استفاده از فناوری در این حوزه تاکید کرد: استفاده از سنسورهای حساس به غلظت گاز متان و آشکارسازهای دود می‏تواند در این زمینه موثر باشد. شرکت‌‏های دانش‌بنیان سیستم تشخیص غلظت گاز متان و دستگاه آشکارساز گاز و دود را تولید کرده‏اند اگر از این سیستم استفاده می‌شد، امروز شاهد چنین اتفاقی در معدن نبودیم. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‏های دانش ‏بنیان در حاشیه این همایش خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۵۶ محصول دانش ‏بنیان که خاتمه فنی یافته‌اند عرضه شده که این تعداد محصول از ۴۳۶ طرح پایان‏ یافته صندوق نوآوری و شکوفایی است.

سلطانی تعداد طرح‏های خاتمه ‏یافته را ۴۳۸ طرح عنوان کرد که از این تعداد ۱۰۳ طرح رونمایی شده و اضافه کرد: علاوه بر آن ۲۲ طرح خاتمه ‏یافته ناموفق بوده است. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد نمونه محصول توسعه یافته را ۲۸۳ محصول دانست و خاطرنشان کرد: ما تاکنون توانسته‏ ایم ۵۶ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واسطه شرکت‌‏های دانش‌بنیان در کشور ایجاد کنیم و ۱۸ دستگاه دولتی در قالب پنجره واحد در مجتمع شکوفایی و نوآوری به شرکت‏های دانش‏ بنیان خدمات ارائه می‌‏دهند.

وی با بیان اینکه رقم مصوب برای طرح‏های دانش‌بنیان هزار و ۶۷ میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: تا کنون ۴۶۴ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به طرح‏‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

سلطانی افزود: با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ۳۱ خط تولید صنعتی توسط شرکت‏های دانش‏ بنیان ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت توسعه فناوری در کشور افزود: بیشترین حوزه حمایت شده، حوزه فناوری‏ های زیستی است که ۲۶۶ شرکت با مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان حمایت شده است. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی فناوری حوزه الکترونیک را حوزه فعال فناوری در کشور دانست و گفت: در این حوزه از ۲۳۲ شرکت با مبلغ ۱۲۷ میلیارد تومان حمایت شده و در حوزه آی‏سی‏تی نیز از ۲۳۴ شرکت به مبلغ ۱۱۹ میلیارد تومان حمایت شده است

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد