سنگینی انتخابات بر نمودار فروش سینما و تئاتر

به گزارش فناوری فرهنگی،  مخاطبان سینما کاهش داشتند و مخاطبان تئاتر بسته به سالن برگزاری اجراها، اتفاقات متفاوتی را شکل دادند. درحالی‌که اکران نوروزی سینماها در دو هفته نخست فروردین ماه امسال توانسته بود رکورد سال گذشته را بشکند و رقم فروش سال 95 را به میزان 40 درصد ارتقا دهد، از ابتدای اردیبهشت ماه میزان استقبال مخاطبان از فیلم‏ها رو به کاهش گذاشت و در نیمه‏ این ماه تحت تاثیر تبلیغات نامزدها و فضای انتخاباتی و به‌ویژه در زمان برگزاری مناظره‏ها، فروش سینماها کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد.

 

شباهت مناظره‏ها با مسابقات ملی فوتبال

مدیر سینما آزادی در این‏باره در گفت‎وگو با «ایسنا» بیان کرد: این یک واقعیت است که وقتی مناظره‏های انتخاباتی پخش می‏شود، مردم مثل هنگامی که مسابقات تیم ملی فوتبال از تلویزیون پخش می‏شود، استقبال کمتری از فیلم‏های سینمایی نشان می‏دهند. آنها الان هم برنامه‏های انتخاباتی به‌ویژه مناظره‏ها را بیشتر دنبال می‏کنند و این قطعا روی فروش فیلم‏ها تاثیر منفی داشته است. رضا سعیدی‏پور با اشاره به پیگیری و علاقه مردم به تماشای برنامه‏های انتخاباتی مخصوصا مناظره حتی در زمانی که در سینما حضور داشتند، افزود: اما جالب است که در آخرین روز پخش مناظره، این مساله تاثیری روی استقبال مردم از فیلم «نهنگ عنبر۲» نداشت و همین یک فیلم، فروش فوق‏العاده ۶۰ میلیون تومان در سینما «آزادی» را فقط در روز جمعه (22 اردیبهشت) داشت.

وی ادامه داد: هرچه به انتخابات نزدیک‏تر می‏شویم شور و حال مردم هم بیشتر می‏شود و آنها بیشتر به دنبال فضاهای انتخاباتی هستند. باید جایی باشد که مردم در این‏باره بتوانند صحبت کنند و خوشبختانه چنین فضایی در کافی‏شاپ‏های پردیس آزادی به‌وجود آمده و شاهد هستیم که تا پیش از شروع فیلم‏ها در سانس‏های مختلف بسیاری از مردم درباره انتخابات و نامزدها با یکدیگر صحبت می‏کنند. سعیدی‏پور خاطرنشان کرد: قطعا پس از انتخابات شرایط با این روزها تفاوت خواهد داشت و البته احتمالا باز هم یک هفته‏ای به زمان نیاز خواهد بود تا شرایط عادی شود و با سرد شدن فضای انتخابات جریان معمول از سر گرفته شود.

 

«نهنگ عنبر 2»؛ یک استثنا

در همین رابطه علی سرتیپی ‏مدیر پردیس سینمایی کورش که از سینماهای پرمخاطب کشور است گفت: در شب‏های گذشته به‌ویژه زمانی که مناظره برگزار شد، با افت مخاطب مواجه شدیم، اما در آخرین مناظره یک استثنای خاص وجود داشت و آن هم فیلم «نهنگ عنبر ۲» بود که در پردیس سینمایی کورش تمام سانس‏هایش بدون حتی یک صندلی خالی و با استقبال زیاد روبه‌رو شد؛ به طوری که حتی در ساعت اوج مناظره هم، سالن‏های نمایش این فیلم پر از تماشاگر بودند. او گفت: اما این اتفاق برای فیلم‏های دیگر رخ نداد و به نظرم اگر پخش مناظره‏ها نبود، فیلم‏های دیگر هم می‏توانستند فروش بهتری داشته باشند چون علاقه‏مندانی که امکان خرید بلیت «نهنگ عنبر۲» را پیدا نمی‏کردند قاعدتا سراغ فیلم‏های دیگر می‏رفتند. سرتیپی اضافه کرد: به‌طور کلی فضای انتخاباتی این روزها مخصوصا عصرهای چند جمعه قبل، تاثیر منفی در میزان استقبال از فیلم‏های سینمایی در این پردیس و همچنین دیگر سینماها داشته و قطعا شرایط پس از انتخابات برای فیلم‏ها بهتر خواهد شد.

 

شب‏های مناظره، شب‏های پرفروش تئاترشهر

پیمان شریعتی مدیر تئاترشهر درباره تاثیر تبلیغات و برنامه‏های انتخاباتی و نیز مناظره‏ها گفت: اتفاقا روزهای مناظره، جزو روزهای پرفروش مجموعه تئاترشهر بوده است و اصولا تئاترشهر در دو ماه ابتدایی سال ۹۶ به لحاظ مخاطب دچار افت نشد و استقبال خوبی از کارهای روی صحنه مجموعه صورت گرفته است. او اظهار کرد: با این حال باید به این نکته توجه کرد که مخاطب تئاتر معمولا جزو گروه‏های مرجع جامعه است و فارغ از تمایلات خود به هر کاندیدایی، انتخاب خود را انجام داده و این فضاها ممکن است چندان تاثیری در اقبال و نظر آنها نسبت به کاندیداها نداشته باشد. وی درباره مقایسه میان سینما و تئاتر و کاهش مخاطب سینما در روزهای نزدیک به انتخابات هم گفت:‏ دراین‏باره موضوع اصلی مقایسه میان ظرفیت‏ تئاتر و سینما است و طبیعی است که پر شدن ظرفیت یک سالن تئاتر خیلی راحت‏تر است از سالن‏های یک فیلم که در چند سانس مختلف باید پُر شوند. با این وجود تئاترشهر در روزهای تبلیغات انتخاباتی برای برخی نمایش‏ها حتی دو سانس در روز اجرا داشته و این نشان از استقبال مخاطب دارد.

شریعتی در پاسخ به اینکه آیا نمایش مشخصی بوده که در این روزها با استقبال بیشتری روبه‌رو شده باشد، ادامه داد: در مجموعه تئاترشهر چند نمایش بودند که شرایط ویژه‏تری داشتند مثل «هملت»، «بی‏پدر» و «بوف کور» که «هملت» و «بوف کور» جمعه شب به پایان رسیدند و هرسه جزو کارهای پرمخاطب بودند. البته برای غالب نمایش‏ها این اتفاق افتاده و به‌طور خاص مورد مشخصی را نمی‏توان ذکر کرد چون برای تمام نمایش‏ها تعداد مخاطب خوبی در سالن حضور پیدا کرده است مثل نمایشنامه‏خوانی «رگ‏وریشه‏ دربدری» که سه شب در سالن قشقایی اجرا شد و حتی آخرین شب آنکه همزمان با مناظره انتخاباتی بود و تصور می‏شد استقبالی نشود شاهد شلوغی سانس اجرا بودیم.

مدیر مجموعه تئاترشهر در پایان با اشاره به رویدادهای فرهنگی اردیبهشت مثل جشنواره جهانی فجر، نمایشگاه کتاب و جشن‏های خانه تئاتر و برنامه‏های حوزه موسیقی که استقبال خوبی هم از آنها می‏شود، اظهار کرد: این استقبال ناشی از تاثیرات برگزاری مداوم آنها است و اگرچه در مقایسه با گذشته و همزمانی این رویدادها با انتخابات، امسال استقبال بهتری را از این برنامه‏ها شاهد هستیم، اما این نکته را هم باید درنظر گرفت که جامعه فرهنگی تئاتر و مخاطبانش دارای بلوغ سیاسی و فرهنگی هستند و معمولا در انتخابات پیشرو بوده‏اند که واکنش مثبت هنرمندان در این عرصه هم به جهت تشویق دوستداران خود برای حضور در انتخابات نشان‌دهنده همین واقعیت است.

 

وقتی چهره‏های مطرح روی صحنه نیستند

در این مورد مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران ـ یکی از سالن‏های خصوصی تئاتر که معمولا نمایش‏های اجرا شده در آن با استقبال روبه‌رو می‏شود ـ گفت: روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات به‌ویژه هنگام پخش مناظره‏هایی که روزهای جمعه برگزار شدند تا حدودی روی مخاطبان تئاتر مستقل تهران تاثیر داشته‏، اما قطعا در مقایسه با سینما زیاد نیست و شاید بشود گفت حدود ۲۰ درصد با افت مخاطب روبه‌رو بوده‏ایم. او افزود: به‌طور کلی در روزهایی که تب و تاب انتخابات وجود دارد، نسبت به زمان عادی میزان مخاطب و تماشاگر تئاترها کمی کاهش پیدا می‏کند و فکر می‏کنم پس از برگزاری انتخابات شرایط به حالت عادی برگردد، مخصوصا اگر آنچه پیش می‏آید مطابق میل علاقه‏مندان به تئاتر هم باشد. این بازیگر و کارگردان تئاتر همچنین درباره میزان مخاطبان «تئاتر مستقل تهران» از ابتدای امسال گفت: تقریبا مشابه زمان‏های گذشته بوده، اما واقعیت این است نمایش‏هایی که چهره‏های مطرح و سوپراستار ندارند آن طور که باید مخاطب عام و چهره‏پسند را به خود جذب نمی‏کنند، بنابراین در شرایط فعلی بیشتر تماشاگرانی به دیدن نمایش‏ها می‏آیند که از مخاطبان حرفه‏ای و جدی تئاتر هستند.

 

اوضاع ایرانشهر چطور است؟

یکی از مجموعه‏های مهم تئاتری تهران، تماشاخانه ایرانشهر است که البته پیگیری‏ برای گفت‏وگو با مجید رجبی معمار ـ مدیر این تماشاخانه ـ به نتیجه نرسید و در نهایت پرسش «ایسنا» از دست‏اندرکاران و مدیران این مجموعه به‌طور غیرمستقیم این طور جواب داده شد: «میزان تماشاگران دو سالن تئاتری ایرانشهر در ایام انتخابات نسبت به ماه‏های مشابه سال گذشته افت مخاطب محسوسی نداشته و برگزاری انتخابات و پخش برنامه‏های ویژه مثل مناظره تاثیر چندانی بر میزان فروش بلیت ایرانشهر نداشته و شاید فقط به کاهش پنج درصدی بتوان اشاره کرد. به این ترتیب به نظر می‏رسد ساعت اجرای تئاتر و نیز ذائقه مخاطب این هنر در کم اثر بودن شرایط فعلی بر مخاطب تئاتر از نکات قابل توجه باشد. همچنین در پاسخ این مجموعه عنوان شده است که «میزان تماشاگر و فروش (متناسب با بهای بلیت) ایرانشهر در سال 95 نسبت به مدت زمان مشابه در سال 94 دو برابر بوده است که شاید یکی از دلایل این قضیه به برنامه‏ریزی و کیفیت کارها برگردد.» این مطالب در حالی مطرح شده است که اجراهای روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر با آنچه به عنوان برنامه اجراهای 6 ماه اول یا دوم اعلام شده بود، تفاوت‏های بعضا زیادی داشته و به نظر همچنان هم ادامه دارد. ضمن اینکه هم میزان افزایش تماشاگران و هم کیفیت برخی کارهای به صحنه رفته جای بحث و بررسی دارد که به این موارد مطرح شده در گفت‏وگویی با مدیران این مجموعه پرداخته خواهد شد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد