رییس سازمان سینمایی: سینمای کودک در دولت دوازدهم تخصصی تر می شود

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد مهدی حیدریان روز چهارشنبه در نشست خبری با عنوان «سینمای کودک، چشم اندازها و سیاست ها» که در حاشیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: در گذشته نسبت به سینمای کودک و نوجوان غفلت شده بنابراین قصد داریم این حوزه را بیش از گذشته تقویت کنیم.
وی افزود: تخصصی شدن فعالیت های سینمایی، افزایش سالن ها و سینماها و در دسترس قرار دادن بازارها از دیگر برنامه های سازمان امور سینمایی، سمعی بصری کشور است که در دوره دوم ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی پیگیری خواهد شد.
حیدریان بابیان اینکه سینمای کودکان و نوجوانان برای تولید محصولات خود هدفگذاری می کند، تصریح کرد: تولید بر مبنای هدف، میزان اثر بخشی را دو چندان می کند بنابراین باید در ساخت آثار سینمایی برای کودکان و نوجوانان حساسیت های بیشتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای تولید آثار سینمایی قراردادهایی از پیش تعیین شده منعقد می شود گفت: این فرآیند در تولید اثر برای کودکان و نوجوانان متفاوت است.

** استفاده از فناوری های نوین برای تولید فیلم کودکان
حیدریان همچنین نسبت به استفاده بیشتر از تکنیک ها و فناوریهای نوین در عرصه تولید آثار برای کودکان تاکید کرد و گفت: اگر به دنبال اثر آثار سینمایی در کودکان و نوجوانان هستیم باید بیش از گذشته از علوم، فنون و فناوری های نوین در سینمای کودک و نوجوان استفاده کنیم.
رئیس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری با اشاره به ارتباط صادقانه با اقشار هنری جامعه گفت: با تمامی هنرمندان و تلاشگران عرصه فرهنگ باید صادق باشیم و نباید به آنها وعده هایی دهیم که تحقق آنها امکانپذیر نیست.

** محتوا و فیلمنامه های سینمای کودک و نوجوان ارتقا یابد
حیدریان همچنین درباره محتوای فیلم های حوزه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: محتوا و فیلمنامه های سینمای کودک و نوجوان نیازمند ارتقا و افزایش کیفیت است و با افزایش کیفیت این آثار می توان میزان اثر بخشی هنر سینما در این رده سنی را افزایش داد.
وی، درآمدزایی سینما را برای ارتقای این هنر با اهمیت دانست و گفت: صنعتی شدن سینما، منجر به حضور در بازارهای بین المللی و فراهم شدن زمینه حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در این عرصه می شود و موجب خواهد شد تا مشکلات مالی این عرصه کاهش یابد.
حیدریان با اشاره به اهمیت تجاری سازی در سینما افزود: تجاری سازی یعنی دیده شدن و دیده شدن، افزایش مخاطب، رونق سینما و افزایش تولیدات فاخر را رقم می زند.
رئیس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را از حلقه های اصلی سینمای کودک و نوجوان دانست و افزود: قصد داریم در راستای ارتقای تولیدات سینمایی این جشنواره، شرح وظایفی را ارائه کنیم.
حیدریان با بیان اینکه ایجاد شرایط حیات طبیعی زمینه ساز رشد و ارتقای سینمای کودک و نوجوان است تصریح کرد: ایجاد این شرایط یعنی بسترهای مناسب را برای رشد و شکوفایی هنرمندان رقم بزنیم و در راستای حمایت و مشارکت حداکثری با فیلمسازان و هنرمندان گام برداریم.
وی افزود: هماهنگی و همسویی با ارگان های مرتبط با امور کودکان و نوجوانان از دیگر شاخص های ایجاد حیات طبیعی محسوب می شود که به عنوان نمونه آموزش و پرورش نقشی اساسی در این زمینه ایفا می کند.

** لزوم حمایت از سینماگران جوان
رئیس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری به لزوم حمایت از سینماگران جوان اشاره کرد و یادآور شد: این بخش از جامعه هنری کشور جسارت، خلاقیت و نوآوری بیشتری را در کار خود دارد، بنابر این حضور پر رنگ آنها می تواند موجب رشد چشمگیر سینمای کشور شود.
وی اضافه کرد: سینمای کودک و نوجوان نیز از این امر مستثنی نیست ضمن اینکه باید شرایط حضور بخش خصوصی در سینمای کودکان و نوجوان را بیش از گذشته فراهم کنیم.
حیدریان همچنین در ارتباط با ممیزی آثار هنری خاطرنشان کرد: صنعتی شدن سینما، ساز و کاری را فراهم می کند که مسائل و حاشیه های مرتبط با ممیزی کاهش می یابد زیرا فرآیند صنعتی شدن، در درون خود مشکلات را حل و خروجی ها را مطلوب و مفید می کند.

** اصفهان میزبان همیشگی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان
رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری مستمر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان گفت: سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوانان اصفهان همانطور که از نامش پیداست باید همواره و همیشه در این شهر برگزار شود. برای مثال جشنواره برلین آلمان را نمی توان در ونیز ایتالیا برگزار کرد بنابراین اصفهان جایگاه اصلی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بعنوان یک رویداد مهم فرهنگی و هنری به شمار می رود.
حیدریان با ابراز خرسندی از استقبال گسترده اصفهانی ها از این جشنواره اظهار کرد: میزبانی و استقبال مردم خونگرم اصفهان نشان داد که اصفهان بضاعت برگزاری همیشگی این رویداد سینمایی را دارد.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان با برخورداری از صنایع مختلف می تواند حامی همیشگی این رویداد فرهنگی باشد، گفت: برای مثال می بینیم که این استان در زمینه ورزش نیز پرفروغ است و صنایع این استان از ورزش حمایت می کنند بنابراین حمایت از جشنواره بین المللی فلیم های کودکان و نوجونان نیز به عنوان یک رویداد ملی، ضروری است.
رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهرداری اصفهان به عنوان یکی از نهادهایی که رسالت فرهنگی در این شهر برعهده دارد، همواره در زمینه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اقدام های موثری انجام داده و به ارتقای کمی و کیفی این جشنواره کمک کرده است.
رییس سازمان سینمایی، سمعی و بصری درباره اهمیت توجه به علوم میان رشته ای در سینمای کودک و نوجوانان نیز گفت: این بخش از هنر نیازمند مشارکت و تعامل با علوم دیگر همچون جامعه شناسی، روانشناسی و هنر است.
وی افزود: قصد داریم در سال آینده کارگروه و کارگاههای تخصصی با محوریت علوم میان رشته ای با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار کنیم.
حیدریان، همچنین از انعقاد تفاهمنامه هایی با استانداران کشور خبر داد که بر اساس آن در سال های آینده همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، فیلم های این جشنواره در دیگر استان ها نیز اکران خواهد شد.
وی ادامه داد: این تفاهمنامه همچنین زمینه مشارکت دیگر استانها جهت ساخت فیلم های کودکان و نوجوانان را فراهم می کند.
سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از جمعه نهم تیر ماه با پخش آثار سینمایی در اصفهان آغاز به کار کرد.
این جشنواره تا فردا(پنجشنبه 15 تیر) ادامه می یابد و در این مدت 35 فیلم ایرانی و خارجی در دو بخش کودک و نوجوان به نمایش در خواهد آمد.

منبع:ایرنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد