شیوه ساخت انیمیشن بر اساس کتاب بررسی شد

به گزارش فناوری فرهنگی،به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، دومین جلسه کارگاه تولید انیمیشن حرفه‌ای امروز-14 تیرماه- در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.
فرنچ وارانسی انیمیشن‌ساز مجارستانی به آموزش و هدایت این کارگاه پرداخت. این جلسه با موضوعی متفاوت از روز گذشته که به تولید فیلم از ایده اولیه اختصاص داشت، به «ساخت انیمیشن بر اساس کتاب» پرداخته شد.
وارانسی در مورد خصوصیات ساخت فیلم از روی کتاب اظهار داشت: ساخت فیلم بر اساس یک کتاب اختلاف زیادی با ساخت فیلم با یک ایده جدید دارد. اولین گام این است که بدانیم کتابی که می‌خواهیم بر اساس آن انیمیشن بسازیم در چه مورد است.
وی ادامه داد: وقتی یک رمان را انتخاب می‌شود باید محبوبیت آن سنجیده شود، انیمیشن ساخته شده باید بهتر است بر اساس رمانی محبوب ساخته شود. برای هر کسی که کتاب را می‌خواند تصوراتی متفاوت تجلی می کند و شخصیت ها تجسم هایی متفاوت را به وجود می آورد.
دوار سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان نوجوان پس از تأکید در انتخاب کتاب افزود: ساخت انیمیشن از روی کتاب‌های محبوب هم می تواند یاری کننده و هم مشکل ساز باشد، فیلم‌ساز بر اساس تصورات خود شخصیت ها را می سازد و اگر این تصورات با آنچه دیگران از کتاب داشته اند مشابهت نداشته باشد، گاهی این تصور فراتر و بهتر از تصورات عمومی است اما مخاطب آن را نمی پذیرد.
وی ایجاز در فیلمنامه را نکته مهم خواند و بیان داشت: دومین مشکل حجم رمانی است که استفاده می‌شود، اگر بخواهیم کتابی را کوتاه کنیم، اما این موضوع با فیلمنامه نویس حرفه‌ای حل می‌شود.
وی فیلمنامه نویسی را نقطه مهم در ساخت انیمیشن برشمرد و اظهار داشت: بهتر است ابتدا طرح فیلمنامه نویس را بررسی کنیم، خیلی مهم است که فیلمنامه ای درست و با ساختار درست در اختیار تهیه کننده قرار بگیرد، وقتی این طرح وجود داشته باشد چیدمان کلمات بهتر می‌شود.
وی افزود: اولین هنر شما کوتاه کردن فیلمنامه است و این خلاصه سازی به خلاقیت شما بستگی دارد، اگر بر فنون مسلط باشید از پس این مهم برمی‌آیید و شخصیت ها را نسبت به شرایط کاهش می دهید.
فرنج وارانسی منطقی بودن طرح را اولین گام در علمی شدن تولید دانست و یادآور شد: بر اساس موقعیت ها و شخصیت ها هزینه تولید کار مشخص می‌شود، اگر شما طرحی را پیش تهیه کننده ببرید که شخصیت ها و موقعیت های زیادی دارد طرح شما مورد قبول قرار نمی گیرد.
وی بار دیگر ایجاز در فیلمنامه را نکته ای مهم معرفی کرد و بیان داشت: در هنگام حذف شخصیت ها باید نظام داستانی حفظ شود، این بسیار خطرناک و چالش برانگیز است که شخصیت جدیدی وارد داستان شود و چالش اصلی در شروع داستان به وجود می آید.
استاد کارگاه انیمیشن سازی حرفه‌ای به جایگاه طرح خوب در موفقیت تولید اشاره کرد و اظهار داشت: تبدیل 900 صفحه از کتاب به یک فیلم انرژی و هزینه زیاد می برد، پس در ابتدای کار دادن یک طرح کافی است و اگر طرح مورد استقبال قرار گرفت بودجه نوشتن فیلمنامه را در نظر می گیرند و سپس کار نوشتن آغاز می‌شود.
وی افزود: بهتر است فیلم‌نامه‌ها به‌صورت گروهی نوشته شود، اگر نویسنده به‌تنهایی کاری را انجام دهد خودش کار خود را می پسندد اما باید در نظر گرفته شود که دیگران نیز باید آن را دوست داشته باشند.
وارانسی ساخت فیلم کمدی را کار به‌مراتب دشوارتر دانست و بیان داشت: خنداندن کاری دشوار است، با در نظر گرفتن این موضوع مراحل با ساخت فیلم کمدی دشوارتر می‌شود، خندیدن از روی جملات راحت‌تر است اما در ساخت فیلم کمدی کمی کار دشوارتر است.
وی ادامه داد: اولین نکته ساخت شخصیت است و چارلی چاپلین نمونه شخصیت است که تنها با دیدن آن خنده به وی لب می‌آید، حتی کلاه و عصای او به‌تنهایی برای خنداندن کافی است.
هنرمند مجارستانی به جایگاه طنز موقعیت اشاره داشت و افزود: نکته بعدی در طنز موقعیت است، در کمدی موقعیت های مختلف طنز ایجاد می کند. حرکت شخصیت ها نکته بعدی در خلق شخصیت خنده آفرین است.
بخش عملی این کارگاه به نمایش یک زنده پویانمایی آغاز شد و فرنچ وارانسی به هدایت این مباحث پرداخت.

منبع:ایمنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد