جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، تحویل سال سینمای کودک است

به گزارش فناوری فرهنگی، فرزاد اژدری، کارگردان و فعال سینمای کودک گفت: همانطور که جشنواره فیلم فجر، تحویل سال فیلم‌ها بزرگسال است، جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوانان هم تحویل سال سینمای کودک است.

فرزاد اژدری کارگردان سینما در خصوص اهمیت و ضرورت برگزاری جشنواره کودک و نوجوان گفت: جواب این سوال شما را باید با طرح سوال مهم دیگری پاسخ داد که اگر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ به طور قطع این جشنواره به چند دلیل می‌تواند تاثیرگذار باشد، اول اینکه به هر حال مانند تحویل سال آثار سینمایی بزرگسال که در جشنواره فیلم فجر است، تحویل سال آثار سینمایی کودک و نوجوان در این جشنواره رخ می‌دهد، پس در واقع بر این اساس هر ساله یکبار همه کسانی که در حوزه کودکان و نوجوانان فعال هستند، دور هم جمع می‌شوند و به جز تعاملات علمى، از کار یکدیگر با خبر می‌شوند، از طرفی بین تولیدات داخلی و خارجی نیز فضا و مراوداتی صورت می‌گیرد که شاید به تولیدات و نشست‌های مشترک علمى منجر شود.

*وجود جشنواره،‌ سینمای کودک را سر و سامان می‌دهد

وی افزود: نکته بعدی این که اگر ما بدانیم هر سال جشنواره‌ای داریم، پس باید برای آن برنامه‌ریزی و تولید داشته باشیم که کم و بیش در سال‌های قبل اتفاق افتاده است، برخی سال‌ها شتاب‌زده و برخی هم بدون شتاب‌زدگی صورت می‌گرفت، اما اتفاقی که امسال رخ داده، شاهد یک نظم و ترتیب و برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدتی هستیم تا در ادامه به وضعیت تولید سینمای کودک و نمایش و اکران آنها سر و سامانی داده شود، چون یکی از بزرگترین ضربه‌ها در زمان اکران به این سینما وارد مى‌شود. بعضا آثار توسط تهیه‌کننده‌ها رها می‌شوند یا پخش‌کننده‌ها تمایل زیادی به پخش فیلم‌های کودک ندارند و یا اینکه سینمادارها از پخش در سانس‌ها و زمان‌های خوب سر باز می‌زنند.

کارگردان «وروجک‌ها» عنوان کرد: اگر جشنواره فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان نباشد، شاید دیگر کسی رغبتی برای تولید آثاری در بخش کودک و نوجوان وجود نداشته باشد، البته اشتباه است بگوییم تولید تمام می‌شود، چون تولید راه خودش را می‌رود و جشنواره نیز به راه خود ادامه خواهد داد.

*هر فیلمی با حضور کودک، فیلم کودک و نوجوان نمی‌شود

این کارگردان تصریح کرد: جشنواره به نوعی محل برگزاری مراسم و نمایش و ارزیابی فیلم‌ها و آثار خاص جامعه سینمایی کودک است، یعنی قرار نیست به صرف اینکه ما می‌خواهیم جشنواره برگزار کنیم، هر فیلمی که کودکی در آن حضور کم رنگ دارد را در این جشنواره نمایش بدهیم، بلکه باید در جشنواره کودک با برنامه‌ریزی و تصمیمات هیات انتخاب موجود در آن، آثاری جمع‌آوری شود که از بار مفهومی و معنایی درستی برای بچه‌ها و خانواده‌ها برخوردار باشد. امیدمان این است که طی یکی دو سال آینده با برنامه‌ریزی‌ها و نظراتی که دوستان فعال عرصه کودک دارند، فیلم‌هایی با کیفیت بالا تولید شود تا بتوان به سال‌های طلایی قبل برگردیم، سینمایی که مورد علاقه خانواده‌ها و فرزندانشان باشد و به خاطر آنها جلوی سینماها صف بکشند.

 

کارگردان «عملیات مهد کودک» درباره تاثیر میزان تولید فیلم‌هایی با موضوع کودک و نوجوان در سطح کیفی جشنواره مربوط به آن اظهار داشت: تولید و جشنواره دو راه مجزا را می‌روند، منتها اگر تولیدات بیشتری در عرصه کودک داشته باشیم، می‌توانیم از بین آن‌ها آثار گزیده‌ و بهتر را انتخاب کنیم و در جشنواره نمایش دهیم. ما جشنواره‌ای با عنوان بین‌المللی داریم، پس باید آثاری را در آن ارائه دهیم که حداقل به لحاظ کیفی در حد و توانایی خودمان طعنه به آثار خارجی بزند، یعنی در نهایت آثاری برای نمایش برگزیده شوند که مورد پسند خانواده‌های ایرانی باشند.

*تولید باکیفیت به رنگین‌ شدن سبد جشنواره کمک می‌کند

وی به تولید آثار انیمیشن در کشور اشاره کرد و گفت: بی‌تردید ما به این زودی‌ها به تکنولوژی انیمیشن‌سازی فیلم‌های هالیوودی نمی‌رسیم، اما در ایران انیمیشن‌های باکیفیت و تکنیکال خوبی داریم که در صف اکران مانده‌اند، آثاری که از رقبای هالیوودی چیزی کم ندارند و باید بدانیم جای آن‌ها در جشنواره است که پس از حضور خانواده‌ها، اقشار مختلف و تهیه‌کننده‌ها انتخاب شده و در چرخه اکران عموم قرار بگیرند.

اژدری ادامه داد: بنابراین تولید زیاد فیلم کودک بدون توجه به کیفیت و با این رویکرد که فقط جشنواره را پر کنیم اتفاق خوبی نیست، اما تولید با کیفیت و خلاقانه می‌تواند به رنگین‌تر شدن سبد جشنواره کمک کند.

کارگردان «سلام بر فرشتگان» عنوان کرد: چرخه تولید فیلم‌های کودک به خصوص آثار انیمیشن، در حال راه افتادن است، اتفاقی که قبلا شوخی بود، چون با نمایش‌های ویژه‌ای که مخصوصا‌ انیمیشن‌های بلند سینمایی مانند «شاهزاده روم»، «مبارک» و… داشتند مردم متوجه حضور مفید آن‌ها شدند و استقبال کردند، امیدوارم این روند همچنان ادامه پیدا کند و متولیان توجه بیشتری برای استمرارش به خرج دهند و یا حداقل در ماه یکبار یک فیلم کودک در چرخه اکران قرار بگیرد.

*گنجاندن زنگ سینما در مدارس؛ فرهنگ است

وی اضافه کرد: از سویی باید توجه داشت سینمای کودک فقط مخصوص تابستان و یا مهرماه نیست که سینماها توسط مدارس پر می‌شود، در صورتی که اگر فیلم‌ها با کیفیت باشند و بتوانند خانواده‌ها را در کنار کودکان و نوجوانان خود نگه دارند، آنها نیز در طول سال مشتریان فیلم خواهند شد و طبیعی است که بهترین فصل برای اکران هم تابستان خواهد بود.

این کارگردان در خصوص اجرای طرح زنگ سینما در مدارس اذعان داشت: این اتفاق بسیار عالی است و واقعا مطمئنم دوستانی که در آموزش و پرورش و شورای حمایتی از فیلم‌های سینمایی هستند به شدت و دقت بالا فیلم‌ها را می‌بینند و پروانه می‌دهند و در این زمینه کمک فراوانی خواهند کرد، البته مشاهده کردم فیلم پروانه حمایتی دارد، اما مدارس خیلی علاقه‌مند به نمایش آن نیستند، در صورتی که گنجاندن زنگ سینما در مدارس یک فرهنگ است و باید حمایت شود، چرا که پرورش ذهن و روح فرزندانمان را به دنبال خواهد داشت.

 

وی افزود: فرهنگ گنجاندن هنر هفتم و سینما در مدارس باید به آرامی جا بیافتد و در این زمینه حمایت‌های همه جانبه از طرف آموزش و پرورش، مدارس و فیلمسازان را می‌طلبد، چون بهترین ابزار برای فرهنگ‌سازی و ساخت آینده خوب این مملکت، سینما است و این جریان می‌تواند روی نسل آینده تاثیر بگذارد و به سمت دلخواه سوق پیدا کنیم.

اژدری با بیان این مطلب که پتانسیل‌های فراوانی میان سنین پایین و دانش‌آموزان در بحث فیلمسازی وجود دارد، عنوان کرد: ما فیلمسازان بسیار خوبی بین دانش‌آموزان مقاطع مختلف داریم، این‌ها ظرفیت‌های خوب و بالقوه‌ای را ایجاد خواهند کرد، البته آموزش و پرورش باید به آنها توجه کند و این مهم با همین زنگ سینما اتفاق خواهد افتاد و به طور قطع در آینده هنرمندان خوبی در عرصه هنر و سینما خواهیم داشت و یا حداقل علاقه‌مندان فهیم، باهوش و فیلم‌بین را تربیت خواهیم کرد.

منبع:سی امین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوانان

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد