امضاء یادداشت همکاری ایران و بلغارستان در زمینه گردشگری

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدعلی کیانی؛ رایزن فرهنگی ایرن در بلغارستان، به‌منظور هماهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی و توسعه روابط گردشگری با ایرینا گئورگیئوا، معاون وزیر توریسم بلغارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کیانی هدف از این دیدار را پیگیری امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری‌های گردشگری بین ایران و بلغارستان، هماهنگی برای سفر معاون وزارت توریسم بلغارستان به تهران به‌منظور شرکت در اجلاس جهانی روز گردشگری و قدردانی از حضور در افتتاح نمایشگاه صنایع دستی ایران در استان گابروا و جشنواره کشورهای آسیایی عنوان کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه درباره ارتقای روابط گردشگری بین شرکت‌های توریستی بلغارستان و ایران و همچنین سفر گردشگران خارجی به ایران بعد از برجام، گفت: از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، صنعت توریسم و گردشگری ایران با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. برجام به تقویت این روند کمک شایان ذکری کرده و درواقع در سال‌های اخیر ایران یکی از مقاصد توریستی جذاب در سراسر جهان تبدیل شده است.

کیانی در ادامه گفت: در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تعداد گردشگران و تورهای خارجی که به ایران سفر کرده‌اند، بیش از ۲۵میلیون نفر بوده است. در سال۲۰۱۶ نیز در حدود هفت‌میلیون نفر وارد ایران شدند. همچنین ایران بیشترین توریسم را در حوزه‌های درمانی، فرهنگی و مذهبی داراست.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: باتوجه به این‌که ایران کشوری چهار فصل و دارای اماکن تاریخی و طبیعت خوبی است و همچنین کشور امنی برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود، همین عوامل باعث افزایش گردشگران در این کشور شده است.

وی افزود: شهرهای یزد، کاشان، اصفهان، تهران، تبریز، اردبیل، مشهد، رشت و… باتوجه به این‌که از نظر معماری و تاریخی قابل توجه هستند، جزو مقاصد برتر برای توریسم‌های خارجی هستند. شهر اصفهان نیز به‌دلیل برخورداری از اماکن تاریخی و معماری بیشترین توجه گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری خارجیان بعد از بازدید از اماکن تاریخی حضور در استان‌های کویری است، گفت: سالیانه بیش از بیست‌هزار نفر از گردشگران ایرانی از اماکن تفریحی و گردشگری بلغارستان ازجمله شهرهای بورگاس و وارنا دیدن می‌کنند. همچنین سالانه بیش از ۱۰هزار نفر از شرکت‌های حمل‌ونقل از ایران به بلغارستان تردد دارند.

رایزن فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: احترام به گردشگران از سوی مسئولان فرودگاه و کارکنان بسیار مهم است. گاهی مشاهده می‌شود در صدور روادید در تهران مشکلاتی بوده است اما براساس شنیده‌ها در سال۲۰۱۷ نسبت به سال‌های گذشته این روند خیلی بهتر و آسان‌تر شده است. مشکلات دیگری که در سفر گردشگران یا مهمانان دولتی و غیردولتی به بلغارستان دیده می‌شود، تأخیر یک‌ساعته در فرودگاه‌های وارنا و صوفیه است که این رفتار باعث کاهش گردشگران ایرانی شده و عامل بی‌احترامی به گردشگران ایرانی است.

در ادامه ایرینا گئورگیئوا؛ معاون وزیر توریسم بلغارستان هم گفت: نمایشگاه صنایع دستی ایران، در استان گابروا نمایشگاهی بسیار ارزشمند و پربار بوده است.

معاون وزیر توریسم بلغارستان تأکید کرد: تمایل داریم ارتباطات خوب و نزدیکی با مسئولان گردشگری و شرکت‌های توریستی ایران داشته باشیم. درخصوص امضای یادداشت همکاری، براساس گفت‌وگویی که پیش از این انجام دادیم، آمادگی امضای این سند از سوی بلغارستان وجود دارد.

معاون وزیر توریسم بلغارستان در ادامه با اظهار این‌که در سال۲۰۱۶ جهشی در زمینه جذب توریست ایرانی داشتیم و میزان جذب گردشگران ایرانی در حدود بیست‌هزار نفر تخمین زده شده است، گفت: در هفت‌ماهه نخست سال۲۰۱۷ در حدود ۱۸هزارو۵۶۹ گردشگر از ایران داشتیم که یک افزایش ۵/۱۰درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

معاون وزیر توریسم بلغارستان در ادامه گفت: از سال۲۰۱۶ تا هفت‌ماهه نخست ۲۰۱۷ حدود ۳۷هزارو۳۲ نفر گردشگر از ایران داشتیم که از این تعداد ۲۸هزارو۸۱۳ گردشگر برای استراحت سفر کرده‌اند و ۸هزارو۴۱۸ نفر نیز با هدف تجارت و ۲۴۹نفر نیز برای دیدار بستگان و آشنایان، ۸۵۷نفر برای سایر موارد و ۸هزارو۲۱۹ نفر هم به‌صورت ترانزیت به بلغارستان آمده‌اند.

معاون وزیر توریسم بلغارستان همچنین گفت: به‌عنوان متولی توریسم در بلغارستان، برنامه‌هایی برای آشنایی بیشتر تورلیدرها و شرکت‌های گردشگری و خبرنگارانی که از ایران به این کشور سفر می‌کنند، داریم تا با اماکن توریستی بلغارستان بیشتر آشنا شوند. همچنین بازارهای جدیدی برای گردشگران ایران ایجاد می‌کنیم تا گردشگران ایرانی از سفر خود لذت بیشتری ببرند.

ایرینا گئورگیئوا در بخش دیگری از سخنانش گفت: طبق آمار هفت‌ماهه نخست سال۲۰۱۷ تعداد ۴۰۴نفر از بلغارستان به ایران سفر کرده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴۰درصدی داشته است و روند خوبی برای بهبود روابط فرهنگی و اقتصادی و گردشگری بین دو کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: گردشگران ایرانی، مسافران خوبی برای بلغارستان هستند و ما مذاکراتی انجام دادیم که خط هوایی مستقیم تهران-صوفیه بازگشایی شود. همچنین وزارت توریسم بلغارستان می‌خواهد این کشور را به‌عنوان توریسم تابستانی، مرکز تخصصی آب‌درمانی به کشورهای آسیایی و عربی ازجمله ایران معرفی کند.

معاون وزیر توریسم بلغارستان در پایان تأکید کرد: باتوجه به اشتراک نژادی و فرهنگی دو کشور، آشنایی ملت‌ها به‌منظور معرفی فرهنگ‌ها و اماکن تاریخی بسیار مهم خواهد بود که رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان در این‌باره فعالیت چشمگیری داشته است

منبع: صباکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد