آثار برگزیت بر صنعت گردشگری جهان

به گزارش فناوری فرهنگی،برخی کشورهای اروپایی با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند شد.

آن‌گونه که ایندیپندنت گزارش داده است، گردشگری 9 درصد از تولید ناخالص داخلی و 3 میلیون شغل در بریتانیا ایجاد می‌کند. از طرف دیگر 63درصد از گردشگران خارجی این کشور از اتحادیه اروپا هستند و بالغ بر 9میلیون نفر تنها در سال جاری میلادی به این کشور سفر کرده‌اند. این آمار از اثرات احتمالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر صنعت گردشگری این کشور حکایت می‌کند. ایجاد هرگونه محدودیت‌های ورودی یا افزایش در هزینه‌های مسافرت برای اروپایی‌های علاقه‌مند به بازدید از بریتانیا می‌تواند آنها را به یافتن و انتخاب مقاصدی دیگر با هزینه‌های پایین‌تر و شرایط ورود آسان‌تر ترغیب کند و بر صنعت گردشگری این کشور اثرات منفی بگذارد. گرچه این اثرات تا دو سال دیگر کاملا مشخص نخواهد بود و بسته به توافقات و ترتیبات بین این کشور و اتحادیه اروپا متفاوت خواهد بود. با این حال به گزارش روزنامه تلگراف، احتمالا بزرگ‌ترین اثر طولانی‌مدت این همه‌پرسی بر مسافران بریتانیایی اثرات مالی خواهد بود. به نظر می‌رسد این اقدام هزینه سفر گردشگران ورودی و خروجی به بریتانیا را افزایش دهد.

پایان رویای سفر بدون مرز
کاملا مشخص است، پس از تکمیل ترتیبات خروج از اتحادیه اروپا، شهروندان بریتانیایی احتیاجی به ویزا برای سفر در اتحادیه اروپا ندارند اما در مبادی ورودی باید از قسمت کنترل پاسپورت عبور کنند و چنانچه این جدایی‌ها و تجزیه‌طلبی رادیکال‌تر شود، ممکن است ترتیبات «شنگن» برای کشورهای اروپایی به پایان برسد و چک‌های مرزی دوباره آغاز شود.

افزایش هزینه‌های سفر
ارزش پایین‌تر پوند نسبت به دلار قطعا منجر به گران شدن سفر برای بریتانیایی‌ها خواهد شد و این تفاوت ارزش واحد پول بریتانیا اثر خود را بر تمام جنبه‌ها و بخش‌های ارائه‌دهنده خدمات گردشگری از حمل‌و‌نقل گرفته تا اماکن اقامتی و پذیرایی  در پی خواهد داشت. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ترتیبات پروازی بین بریتانیا و کشورهای اروپایی که منجر به پایین آمدن هزینه‌های بلیت هواپیما، آزادی بیشتر مسیرهای پروازی و رقابت آزادانه‌تر بین خطوط هواپیمایی در اروپا شده بود، ممکن است دستخوش تغییر شود. هم‌اکنون که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کرده است، این کشور نیازمند توافقات جایگزین است. این توافقات می‌تواند بر قیمت بلیت هواپیما، آزادی مسافران در انتخاب مسیرهای مورد نظر در میان کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد. از طرف دیگر خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند بر هزینه‌های رومینگ تلفن همراه بریتانیایی‌ها در طول سفر در کشورهای اروپایی بیفزاید.

پیامد برگزیت برای کشورهای اروپایی
با این حال اثر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تنها بر خود این کشور تحمیل نمی‌شود، بلکه اثر خود را بر صنعت و بازار گردشگری دنیا و به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا نیز خواهد داشت. به گزارش بلومبرگ، برخی کشورهای اتحادیه اروپا با چالش‌های بزرگ‌تری روبه‌رو هستند. این گروه از کشورها شامل دو مقصد گردشگری مدیترانه‌یی مالت و قبرس، همسایه شمالی این کشور، ایرلند و کشورهایی نظیر هلند و لیتوانی هستند که شهروندانشان برای کار به بازار کار بریتانیا جذب می‌شوند.  این کشورها به‌شدت بر تجارت و گردشگری بریتانیا تکیه می‌کردند و اکنون با خروج بریتانیا آینده‌یی نامشخص را پیش روی صنعت گردشگری خود خواهند دید. صنعت گردشگری ایرلند به‌شدت به دلیل محدودیت مسافرتی ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آسیب‌پذیر است. بر اساس آمار یورو استات در سال 2014 بریتانیایی‌ها، 14درصد از هزینه‌کردهای گردشگری این کشور را به خود اختصاص داده‌اند که این مقدار تقریبا 900 میلیون یورو بوده است. دو مقصد گردشگری مدیترانه‌یی مالت و قبرس در مقایسه با ایرلند وابستگی بیشتری به بریتانیا در حوزه گردشگری دارند، به‌طوری که به ترتیب 25 و 23 درصد از مجموع هزینه‌کرد‌های گردشگران خارجی در این دو کشور کوچک نیز به واسطه حضور گردشگران بریتانیایی کسب می‌شود. اما از سویی دیگر کشورهای اتریش، بلغارستان، مجارستان و اسلواکی که وابستگی کمتر از 3درصد در حوزه تجارت و گردشگری به بریتانیا دارند ضرر کمتری را از جدایی این کشور از اتحادیه اروپا تجربه خواهند کرد.

منبع: روزنامه تعادل

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد