جای خالی اتحادیه مستقل اسباب بازی/ درخواستی که ۱۹ ساله شد!

به گزارش فناوری فرهنگی، محسن حموله به ضرورت شکل گیری یک اتحادیه یا انجمن صنفی مستقل برای اسباب بازی اشاره و بیان کرد: مساله مهمی‌که باید به آن توجه شود این است که ما در کشور اتحادیه مستقل اسباب‌بازی نداریم تا پیگیر حق و حقوق تولیدکنندگان حتی فروشندگان و واردکنندگان اسباب بازی باشد به این معنی که بخش اسباب‌بازی‌های وارداتی با خرازی‌ها و اسباب بازی‌های داخلی با اتحادیه پلاستیک و نایلون است.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی با اشاره به این که لزوم شکل گیری یک اتحادیه مستقل، ۱۹ سال پیش مطرح شده گفت: پس از شکل گیری شورای نظارت بر اسباب بازی، موضوعی که در نخستین جلسه مطرح شده ومورد بررسی قرار گرفته تشکیل اتحادیه مستقل بوده؛ از این رو دبیر شورا، در ان زمان، مکاتباتی را با وزارت بازرگانی وقت داشته اما از آن زمان تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

حموله به این که بیش از ۴۰۰ فروشگاه اسباب بازی در شهر تهران وجود دارد، اشاره و بیان کرد: قانون امور صنفی به این مساله اشاره می‌کند که اگر ۳۰۰ واحد صنفی در یک حوزه فعالیت کنند، باید اتحادیه مستقلی شکل بگیرد اما هنوز اسباب بازی، انجمن صنفی مستقی ندارد. حتی انجمن خرازی‌ها بخشی را به طور تخصصی به واردکنندگان اسباب بازی اختصاص نداده یا اتحادیه پلاستیک و نایلون ساختمان مستقلی را برای طراحان اسباب بازی در نظر نگرفته یا تولیدکنندگان اسباب بازی های چوبی و مقوایی نمی دانند باید به کجا مراجعه کنند.

او قاچاق را یکی از مهمترین مشکلات در حوزه بازار اسباب‌بازی دانست و افزود: این مساله هم به ضرر تولیدکنندگان و هم به ضرر واردکنندگانی است که قوانین و استانداردها را رعایت و از مبادی قانونی، اسباب بازی وارد می‌کنند و اگر اتحادیه مستقل اسباب بازی شکل بگیرد، تا اندازه‌ای می تواند به کمرنگ شدن مشکلات و موانع قانونی در این زمینه کمک کند.

حموله در پاسخ به این که شورای نظارت بر اسباب بازی در زمینه مبارزه با قاچاق اسباب بازی چه کرده و با نهادهای مرتبط چه تعاملی داشته است گفت:  شورای نظارت بر اسباب بازی، نزدیک به ۱۹ سال است که شکل گرفته و به جرات می‌توان گفت که در بحث قانون‌گذاری و تدوین دستورالعمل، قوانین محکم و خوبی وجود دارد اما چند عامل باید دست به دست هم بدهند تا از ورود اسباب بازی ممنوعه خودداری شود. یکی از این عوامل این است که وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد  اسلامی به همراه یک کارشناس هنری، وزارت صنعت معدن و تجارت (بخش صنعت و بازرگانی)، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دو کارشناس روانشناس کودک و فرهنگی از علوم، تحقیقات و فناوری، صداوسیما و اتحادیه صنف پلاستیک و نایلون اعضای شورای نظارت بر اسباب‌بازی هستند و انتظار ما این است که همه این وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مرتبط به ما در مبارزه با قاچاق کمک کنند.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد