نظام بانکی درک درستی از اقتصاد فرهنگ و هنر ندارد

به گزارش فناوری فرهنگی، سیدعباس صالحی در نشست شورای اداری آذربایجان‌شرقی در تبریز با‌اشاره به تاریخ، هویت و تمدن آذربایجان اظهار داشت: آذربایجان نه تنها سر ایران و حافظ مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی است، بلکه همواره مرزبان افکار و اندیشه‌های دینی ملت نیز بوده و هست.

وی با‌اشاره به این‌که سراسر تاریخ ایران مدیون مردم آذربایجان و تبریز است، خاطرنشان کرد: امروز ویژگی‌های منطقه آذربایجان موجب شده که مردم این دیار در تمامی امور کشور اثرگذاری مستقیم داشته باشند، چراکه آذربایجان با میراث کهن خود قطب نمای ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که توسعه فرهنگی ایران در آذربایجان متجلی شده است، گفت: آذربایجان هم در گذشته و هم امروز، نقشی اساسی در بقا، رشد و توسعه فرهنگ کشور در ابعاد مختلف داشته و دارد.

صالحی با بیان این‌که رویداد مهم «تبریز‌۲۰۱۸» مزیت‌های بزرگی برای کشور و منطقه آذربایجان دارد، گفت: رویداد «تبریز‌۲۰۱۸‌« این امکان را فراهم می‌کند تا همه با‌هم از مزیت‌های تبریز و آذربایجان در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم. پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال میلادی جاری توسط تبریز فرصت مغتنمی برای شناساندن تاریخ پرافتخار آذربایجان و ایران به دنیاست. مکاتب هنری فعال و خلاق تبریز نام این دیار را جاودان کرده‌اند. هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی تبریز به قدری ارزشمند و اثرگذار بوده و هستند که مفاخر این دیار در کشورهای مختلف جهان شناخته شده‌اند.

وی با‌اشاره به اهمیت انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت: فرصت «تبریز‌۲۰۱۸‌« این امکان را می‌دهد تا همه با‌هم از مزیت‌های تبریز و آذربایجان در‌جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم. تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که نمادی اسلامی بوده و در تاریخ به‌عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می‌شود. تبریز و آذربایجان همواره کانون توسعه ایران بوده و امروز هم می‌تواند و باید کانون توسعه ایران باشد. آذربایجان قرن‌هاست که ویترین ایران در منطقه بوده و توانسته فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعه را به کشورهای جهان انتقال دهد.

وی با‌اشاره به لزوم تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: فرهنگ استان می‌تواند به اقتصاد و صنعت خود کمک مضاعف داشته باشد، بنابر‌این باید از ظرفیت‌های موجود در این عرصه بهره گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مزیت‌های عمده تبریز حوزه فرهنگ و مفاخر و ادب این منطقه است و باید از این مزیت استفاده کرد.

وی، با بیان این‌که تلاش می‌کنیم با تعامل فعال و خلاق در راستای اهداف و برنامه‌های «تبریز‌۲۰۱۸» گام برداریم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تفاهم‌نامه‌‌ای با استانداری آذربایجان‌شرقی به‌دنبال تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ و هنر این منطقه خواهد بود.

وی بر تقویت استارت‌آپ‌های مردمی، حوزه فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار داد و افزود: مجموعه‌های مردم نهاد فعال و خلاق متعددی در حوزه فرهنگ فعال هستند که اگر مورد‌توجه و حمایت قرار گیرند، زمینه توسعه در دیگر عرصه‌ها فراهم خواهد شد.

صالحی، آمایش مزیت نسبی در استان با رویکرد فرهنگی را مورد‌توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: منابع انسانی و زیرساخت‌های لازم برای ارایه یک بسته میان‌مدت در موضوعات مختلف فرهنگی نیز از جمله مواردی است که باید مورد‌توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

وی گسترش موقوفات فرهنگی و هنری را مورد تأکید قرار داد و گفت: این باور اشتباهی است که حوزه فرهنگ‌و‌هنر تنها عرصه‌ای هزینه‌بر است، از این‌رو باید به فکر اقتصاد فرهنگ و هنر باشیم و راه‌اندازی صندوق‌های حمایتی و توسعه‌ای در این عرصه ضرورت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با‌اشاره به این‌که متأسفانه درک درستی در نظام بانکی کشور نسبت به اقتصاد فرهنگ و هنر وجود ندارد، افزود: چرخه مالی و اقتصادی این عرصه و ارزش افزوده حاصل شده در این جریان‌ها کمتر از حوزه صنعت نیست و قوانین بانکی برای حمایت از فعالان فرهنگ و هنر باید تسهیل شود.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد