مشکلات و مسائل شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی بررسی شد

به گزارش فناوری فرهنگی، بهمن نامور مطلق در نشست برنامه ریزی شهرها و روستاهای جهانی که ۲۷ دی ماه در عمارت کوشک برگزار شد با اشاره به اینکه بیشترین تعداد شهرهای جهانی به ایران اختصاص دارد، گفت: ما ۶ شهر و یک روستای جهانی داریم و این عنوان به شهرها و روستاهای ما هویت می دهد و نباید بی تفاوت از کنار آن بگذریم چرا که معنا و مفهوم شهرها در حال پوست اندازی است، ما از شهرهای کوچک به کلان شهرها و پس از آن به دنیاشهرها رسیده ایم و امروز برخلاف گذشته بزرگترین مراکز تولیدی در شهرها هستند.

معاون صنایع دستی کشور به افزایش میزان صادرات اشاره و بیان کرد: در ابتدای دولت یازدهم میزان صادرات صنایع دستی ۱۰۰ میلیون دلار بود و امروز نزدیک به سه برابر شده و به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. کسب عنوان شهرهای جهانی هم می تواند به ما در افزایش میزان صادرات صنایع دستی کمک کند.

نامورمطلق به مشکلات اساسی در حوزه صنایع دستی و شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ما این است که چگونه می توان الگوهای موفق را توزیع و در شهرهای جهانی پایگاه هایی را شبیه به پایگاه های میراث فرهنگی ایجاد کنیم. ما نیاز به ساختارسازی مجدد و همچنین شبکه سازی داریم و برای رسیدن به این دو بیش از هر چیز به اعتبارات کافی نیاز است. امروز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته ایم تا به کمک ما بیایند و ما را در تامین اعتبارات لازم برای آموزش، تبلیغات و شبکه سازی کمک کنند.

۲۰۰ هزار بافنده فرش در آذربایجان شرقی 

پس از آن فرشاد به آفرین معاون صنایع دستی استان آذربایجان شرقی و دبیر شهر جهانی فرش (تبریز) گفت: سال ۱۳۹۴ با پیشنهاد معاونت صنایع دستی پرونده ای در ارتباط با شهرهای جهانی تشکیل و دو شهر اصفهان و تبریز نامزد شدند و به عنوان شهر جهانی در یونسکو به ثبت رسیدند.

به گفته وی، اگرچه سازمان میراث فرهنگی متولی فرش دستباف نیست اما از آنجا که در وزارت صنعت، معدن و تجارت اهمیت چندانی به فرش داده نمی شود سازمان میراث فرهنگی بر آن شد تا پرونده ثبت جهانی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش را تدوین و ارسال کند.

به آفرین در ادامه با طرح این پرسش که چرا تبریز به عنوان شهر جهانی فرش انتخاب شد، گفت: در استان آذربایجان شرقی ۲۰۰ هزار بافنده  وجود دارد و ۳۵ درصد فرش کشور در این استان بافته می شود ۱۲ بازارچه و تیمچه فرش در بازار تبریز و دو هزار واحد فروش در سطح استان وجود دارد ضمن اینکه پس از یک دهه نمایشگاه مشترک فرش و صنایع دستی در تبریز برگزار شده و دانشکده فرش در این شهر قرار دارد  و همه این عوامل موجب شد تا کارشناسان و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی تبریز را به عنوان شهر جهانی فرش انتخاب کنند.

استانداردهای نقاشی روی سفال 

علیرضا قاسمی دبیر شهر جهانی لالجین هم یکی دیگر از کسانی بود که در این نشست سخن گفت.

به گفته او در شهر لالجین ۱۵ هزار نفر زندگی می کنند که ۴ هزار نفر صنعتگر هستند. پیش از این هیچ اعتبار عمرانی برای لالجین در نظر گرفته نشده بود اما با ثبت این شهر در شورای جهانی ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لالجین در نظر گرفته شده است تا ما در سطح شهر و در ورودی از نمادهای صنایع دستی استفاده و برای حضور هنرمندان لالجین در نمایشگاه های اروپایی برنامه ریزی کنیم.

دبیر شهر جهانی لالجین همچنین بیان کرد: طی این مدت دوره های میان مدت و کوتاه مدت آموزش سفال برگزار شده و استانداردهایی در زمینه نقاشی روی سفال تدوین شده است. ما همچنین باید به طراحی وبسایت و لوگوی ویژه شهر سفال و همچنین بازاریابی برای سفال لالجین فکر کنیم.

قاسمی درخواست خود را از نمایندگان مجلس مطرح و بیان کرد: خواسته ما این است که قانونی تصویب شود که هنرمندان و صنعتگران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

فرش به دامان صنایع دستی برگردد

جعفر صالحی دبیر شهر جهانی اصفهان هم با اشاره به اینکه دو سوم صنایع دستی کشور در استان اصفهان تولید می شود، گفت: ما در این استان بالاترین آمار دارندگان مهر اصالت و همچنین نشان ملی را داریم. ۴۰ هزار هنرمند در اصفهان زندگی می کنند، بیش از ۷۰۰ فروشگاه صنایع دستی در شهر اصفهان وجود دارد و میدان نقش جهانی جزو بزرگترین موزه های زنده صنایع دستی در دنیاست.

معاون صنایع دستی استان اصفهان به بیان انتظارات خود پرداخت و گفت: یکی از مهمترین خواست های بافندگان فرش در استان اصفهان این است که فرش به دامان حوزه صنایع دستی برگردد. یکی دیگر از مواردی که ما خواهان آن هستیم اینکه ۶۵ کشور اسلامی وجود دارد که ۶۵ فرصت در اختیار ما می گذارد و ما باید از این فرصت ها استفاده کنیم.

۸۰ درصد فروش گلیم شیرکی پیچ سیرجان غیررسمی است

فرهاد حامدی دبیر شهر جهانی مریوان گفت: سه هزار و ۵۰۰ صنعتگر و ۴۶۰ واحد کارگاهی و ۹۰ فروشگاه صنایع دستی در شهر مریوان وجود دارد که در زمینه بافت کلاش (گیوه) فعالیت می کنند. امیدواریم مالیات بر ارزش افزوده حذف شود. شهر ما هم بتواند میزبان نشست شهرهای جهانی در بخش آسیا و اقیانوسیه باشد و همچنین بازارچه ها و شهرک های متمرکز گردشگرپذیر در این شهر پدید آید.

بهروز عیسی زهی دبیر روستای جهانی کلپورگان هم یکی دیگر از کسانی بود که در این نشست به ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداخت و گفت: ۳۵ هزار نفر از سفالگران درجه یک کشور از روستای کلپورگان دیدن کردند و ۹۰۰ میلیون تومان برای این روستا در نظر گرفته شده است.

ملیحه سلطانی دبیر شهر جهانی مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هم گفت: ما فروشگاه های دائمی گوهرسنگ ها ایجاد کرده و ۲۰۰ نوع مختلف از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به نمایش گذاشته ایم علاوه بر موزه یک مرکز بزرگ تولید و آموزش در این زمینه داریم.

او با بیان درخواست های خود گفت: در درجه اول باید طلا و نقره ای وجود داشته باشد تا روی آن گوهری قرار بگیرد یکی از مشکلات ما مالیات بر ارزش افزوده است پیش از این ما ۳۷۰ کارگاه داشتیم که در حال حاضر فقط ۱۰۰ کارگاه فعال هستند.

غلامرضا فرخی دبیر شهر جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان هم در این جلسه مطرح کرد: ما مشکل تولید ندارید مشکل ما فروش محصولات است ۸۰ درصد محصولات ما غیر رسمی فروخته می شود و مشکل بیمه از مهمترین مشکلات هنرمندان ماست که امیدوارم برطرف شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد