توجه به فرهنگ بومی در جشنواره قصه گویی یک ضرورت است

به گزارش فناوری فرهنگی، فاضل نظری در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی که  امروز در مرکز آفرینش های ادبی و هنری کانون برگزار شد، خداوند را اولین قصه گوی عالم دانست و گفت: کتاب فرهنگ ایران هم سرشار از قصه هاست. از شاهنامه تا لالایی مادران این سرزمین از تئاتر و سینما تا ترانه و شعر و موسیقی، قصه است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری به یک مثل قدیمی اشاره و بیان کرد: از قدیم به ما می گفتند «عاقبت بخیر شوی جوان» و این عاقبت بخیری یعنی پایان قصه ات به شادی و خیر باشد. بنابراین زندگی و فرهنگ ما براساس قصه استوار است و ما خالق و راوی قصه زندگانی خود هستیم.

نظری رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس را جز والاترین قصه گویان برشمرد و تصریح کرد: در روزگار ما کسانی به دفاع از مرزهای عقیده و سرزمین خود پرداختند و رشادت کردند. آنها خالق زیباترین و شجاعانه ترین قصه ها بودند. اما کسانی هم به دنبال این افراد آمدند و قصه هایشان را برای نسل های بعد روایت کردند که قصه و کار این افراد هم کار کمی نبود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری غزلی از حافظ با مطلع «شاه شمشاد قدان، خسرو شیرین دهنان- که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان» را خواند و گفت: گویی قصه گویی یکی از آخرین سنگرها برای دفاع از اندیشه ورزی ماست و ما را با گذشته خود و نیکی ها و خوبی ها پیوند می دهد. از این رو وقتی که می گوییم شب یلدا همه مردم در تلاش و تکاپو برای تدارک مراسم و آئین های این شب هستند اما جز یک عده خاص، کسی روز شعر و ادب پارسی را نمی شناسد. با این که شعر هنر ملی ما ایرانیان است.

نظری ابراز امیدواری کرد که جشنواره قصه گویی در سالهای آتی به یک پویش ملی تبدیل شود و خانواده ها یک روز را تعیین کنند تا به جای آنکه در فضاهای مجازی باشند، به دنیای واقعی برگردند، قصه یکدیگر را بشنوند، قصه های خود را روایت کنند چرا که قصه یک میراث معنوی است و چشم پوشی بر آن بزرگترین ستم است.

وی همچنین توجه به فرهنگ های بومی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و افزود: جشنواره قصه گویی باید به اقوام مختلف ایرانی توجه کند، چه خوب که این جشنواره در استان های مختلف برگزار می شود و خوب است که مردم هر منطقه قصه های بومی خود را با زبان و لهجه خود روایت کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد