از فناوری اجتماعی فیس بوک بیشتر بدانیم:آیا فیس بوک اختراع جامعه شناسان است؟

به گزارش فناوری فرهنگی،  شبکه­ های اجتماعی به طور عام و فیس بوک به صورتی خاص، در وهلۀ نخست، توجهات را بع بُعد فناورانۀ خود معطوف می­کنند. این در حالی است که با مرور سازوکارهای ایجاد، تقویت و مدیریت درونی این شبکه­ ها با جنبه­ های نرمی از مداخلۀ ضروری علوم انسانی مواجهیم. به طور مثال این شبکه ­ها برای حفظ و گسترش بازار خود به جنبه های عمیقی از جامعه شناسی، مدیریت، روان­شناسی و ارتباطات نیازمندند.

نویسنده: مرجان آریادخت

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


 در این سلسله نوشتارها که با عنوان «دربارۀ فناوری اجتماعی فیس بوک بیشتر بدانیم» منتشر می­شود، جنبه­ های نرمی از مداخلۀ ضروری علوم انسانی دنبال می­شود. نوشتۀ پیشِ رو، بخش سوم از این مجموعه است.


فیس بوک، در اولین روزهای تعقیب ماموریت خود (ساختن جهانی بازتر و مرتبط‌تر) به سر می‌برد. فیس بوک بر این باور است که فرصت ارزشمندی در اختیار دارد که می‌تواند ارزشی را که برای کاربران، توسعه‌گران و تبلیغ‌گران قائل است، افزایش دهد و عناصر کلیدی راهبرد آن عبارتند از:

بسط اجتماع جهانی کاربران خود: فیس بوک بر رشد حجم کاربرانش متمرکز است و می‌خواهد همۀ سرزمین‌ها از جمله بازارهای بزرگی که نفوذ کمتری در آنها داشته است؛ چون برزیل، آلمان، هندوستان، ژاپن، روسیه و کره جنوبی را تحت پوشش قرار دهد. برای این کار به بازاریابی، فعالیت‌های جذب کاربر و بهبود محصولات، از جمله برنامه‌های موبایل برای دسترس‌پذیرتر و مفیدترکردن فیس بوک، ادامه می‌دهد.

– تولید محصولات اجتماعی عالی برای افزایش درگیری افراد: فیس بوک برای سرمایه‌گذاری در زمینۀ توسعۀ محصولاتش، اولویت قائل است و معتقد است این کار، تعامل‌های متعهدانه‌ای بین کاربران، توسعه‌گران و تبلیغ‌گران عضو فیس بوک ایجاد می‌کند. فیس بوک به سرمایه‌گذاری جهت بهبود محصولات اصلی‌اش مانند News Feed،Photosو Groups ادامه می‌دهد.

– ارائۀ خدماتی که مجاب‌کننده‌ترین تجربه را در اختیار کاربران قرار دهد: کاربران فیس بوک در حال حاضر اطلاعات بیشتری را از طریق طیف وسیع‌تری از وسایل به اشتراک می‌گذارند و دریافت می‌کنند. برای ایجاد مجاب‌کننده‌ترین تجربه، باید محصولات و فناوری‌ها با تاکید بر بهینه‌سازی کانال‌های توزیع اجتماعی توسعه یابند؛ به طوری که با تحلیل و سازمان‌دهی حجم عظیمی از اطلاعات در آن واحد، مفیدترین محتوا به دست هر کاربر برسد.

– ایجاد تجربه‌های موبایلی که افراد را درگیر می‌کند: فیس بوک، منابع مهمی را به محصولاتی اختصاص داده است که تجربه‌های موبایلی را گسترش می‌دهند. علاوه بر این، این شرکت با صنعت موبایل، تولیدکنندگان سخت‌افزارها و اپراتورها وارد تعامل شده است تا تجربۀ موبایلی فیس بوک را ارتقا بخشد و فیس بوک را در دسترس افراد بیشتری در جهان قرار دهد. به باور این شرکت، استفاده از موبایل در حفظ رشد حجم کاربران و درگیر کردن مستمر آنها نقش قطعی دارد.

– بهبودبخشی محصولات تبلیغاتی برای تبلیغ‌گران و کاربران: فیس بوک برنامه دارد که محصولات تبلیغاتی خود را ارتقا بخشد تا ارزش بیشتری برای تبلیغ‌گران ایجاد کند و تواناییشان را افزایش دهد تا تبلیغات اجتماعی‌تر و مربوط‌تری به کاربران ارائه کنند. راهبرد فیس بوک در زمینۀ تبلیغات بر این باور متکی است که محصولات تبلیغاتی که اجتماعی و مربوطند و با محتواهای دیگر فیس بوک به خوبی هماهنگ هستند، می‌توانند کیفیت تجربۀ کاربر را بالا ببرند و در عین حال برگشت بیشتری برای تبلیغ‌گران فراهم کنند. فیس بوک قصد دارد برای خدمات‌دهی بیشتر به تبلیغ‌گران و بازاریابان، سرمایه‌گذاری کند و در عین حال به برقراری تعادل بین هدف کسب درآمد و تعهد به بهینه‌سازی تجربۀ کاربر ادامه دهد.

فیس بوک و پیش‌بینی خطرات احتمالی

شرکت فیس بوک در متنی که برای جذب سرمایه‌گذاران آماده کرده، از نگاه خود به چندین عامل خطر که ممکن است در آینده فیس بوک را با مشکلاتی مواجه کنند، اشاره می‌کند تا سرمایه‌گذاران پیش از ورود به این تجارت از ماهیت آن کاملا باخبر باشند. چند مورد از این عوامل خطر به اجمال عبارتند از:

– اگر فیس بوک نتواند کاربران موجودش را نگه دارد یا کاربران جدیدی را اضافه کند یا اگر کاربرانش سطح فعالیت خود را کاهش دهند، درآمد، خروجی مالی و کسب‌وکار ممکن است به شدت آسیب ببینند.

– فیس بوک، بخش غالب درآمدش را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد. از دست دادن تبلیغ‌گران یا کاهش فعالیت آنها می‌تواند به طور جدی به این تجارت صدمه بزند.

– رشد استفاده از فیس بوک با موبایل، که در حال حاضر تبلیغات در آن نمایش داده نمی‌شود به عنوان جایگزینی برای رایانه‌های شخصی، ممکن است تاثیر منفی بر درآمد و خروجی مالی داشته باشد.

– افزایش حجم کاربران موبایلی فیس بوک و بالا بردن سطح فعالیت از طریق موبایل، تابعی از عملکرد موثر در رابطه با سیستم‌های اپراتور موبایل، شبکه‌ها و استانداردهایی است که خارج از کنترل شرکت فیس بوک هستند.

– تجارتی که فیس بوک در آن فعالیت می‌کند، بسیار رقابتی است و رقابت، از تهدیداتی خبر می دهد که موفقیت را نشانه گرفته‌اند.

– دسترسی نابجا به اطلاعات کاربران یا فاش‌سازی آن می‌تواند خوش‌نامی فیس بوک را خدشه‌دار کند و تاثیر منفی بر کسب‌وکار شرکت بگذارد.

– از دست دادن مارک زوکربرگ، شریل سندبرگ یا دیگر شخصیت‌های کلیدی، می‌تواند به کسب‌وکار شرکت آسیب بزند.

فیس بوک تقریبا در همۀ جنبه‌های کاری خود با رقابت جدی روبه‌رو است؛ از جمله با گوگل، مایکروسافت و توییتر که طیف متنوعی از محصولات اینترنتی، خدمات، محتواها و تبلیغات آنلاین را ارائه می‌کنند. همچنین شرکت‌های موبایل و شرکت‌های اینترنتی کوچک‌تر محصولات و خدماتی تولید می‌کنند که با بخش‌های خاصی از فیس بوک وارد رقابت می‌شوند. علاوه بر این، فیس بوک با شبکه های اجتماعی منطقه‌ای که در کشورهای معینی، موقعیت قدرتمندی دارند از جمله Cyworld در کره، Mixi در ژاپن، Orkut (که صاحبش گوگل است) در برزیل و هند و vKontakte در روسیه، در رقابت جدی به سر می‌برد. همین‌طور در شرایطی که بتواند در آینده به بازار چین دسترسی پیدا کند، با شرکت‌های موجود در چین چون Renren، Sina و Tencent وارد رقابت خواهد شد. به موازات اینکه فیس بوک محصولات جدیدی معرفی کند، محصولات حاضرش را رشد دهد یا دیگر شرکت‌ها محصولات و خدمات جدیدی ارائه کنند، رقابت‌ها بیشتر نیز خواهد شد.

منبع: بردار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد