همایش ملی فناوری‌های فرهنگی برگزار شد

به گزارش فناوری فرهنگی ، نخستین همایش ملی فناوری‌های فرهنگی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه صنعتی شریف و یا حضور فعالان حوزه صنایع فرهنگی برگزار شد.

ایجاد زمینه توسعه فرهنگ با بهره‌گیری از فناوری
سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در این همایش به حمایت معاونت علمی و فناوری ریات جمهوری از ایجاد زیست‌بوم توسعه صنایع و فناوریهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری با حرکت در مسیر رفع کاستی‌ها و خلأهای شکل‌گرفتن زیست‌بوم توسعه صنایع فرهنگی، زمینه را برای توسعه زیست‌بوم فعالیت شرکت‌های خلاق دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه فرهنگی فراهم می‌کند.
وی، بیان این‌که صنایع فرهنگی و نرم می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری به خلق ایده‌های نو منجر شوند، افزود: صنایع فرهنگی با بهره‌گیری از فناوری به تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‌پردازند که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آن‌ها تمامی بخش‌های مخاطب فرآورده‌های فرهنگی در جامعه است.
سجادی نیری با اشاره به رشد روزافزون بازار صنایع و محصولات فرهنگی افزود:  از سال 2011 تا 2013 میلادی بازار این حوزه بیش از 3 برابر رشد یافته است و این امر روند روبه‌گسترش بازار صنایع خلاق فرهنگی را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به توانمندی صنایع و فناوری‌های فرهنگی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، اظهار کرد: این صنایع با سرمایه‌گذاری به مراتب کم‌تر از ایجاد اتغال در دیگر صنایع،  زمینه ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بالا را فراهم می‌کند و زمینه‌ساز اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و هنر و نیز توسعه مشاغل روستایی و خانگی است.

رشد فزاینده استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فرهنگی
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به توانمندی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای‌ دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع فرهنگی و نقش‌آفرینی آنان در تولید و اشتغال دانش‌بنیان گفت: کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی حول یک نیاز به وجود آمده، راه حل محور هستند و اگر به مشکلی بر بخورند با نوآوری و خلاقیت خود به حل آن می‌پردازند.
کرمی، نوآوری و پیشتازی فناوری را مهم ترین ویژگی این کسب و کارها دانست و افزود: کسب و کارها دانش‌بنیان و استارتاپی تولیدکننده، ارائه کننده کننده و همچنین پرورش دهنده ایده خود هستند،  و تلاش آنان ضامن رشد کسب و کار ایشان است.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ و علم و فناوری اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و ترویج در حوزه استارتاپ‌ها و شرکت های دانش‌بنیان، اظهار کرد: فرهنگ سازی و ترویج زیست بوم کارآفرینی اهمیت بسیار زیادی دارد و این فرهنگ باید در میان مردم ایجاد شود البته این فرهنگ سازی و ترویج به مدت زمان زیادی احتیاج دارد و باید کمک کنیم تا فرهنگ استارتاپی و دانش‌بنیان را در جامعه همه گیر نماییم.

خروج از بن بست با صنایع فرهنگی
کرمی تصریح کرد: جوانان خلاق و متخصص ما باید در حوزه فناوری فرهنگ وصنایع خلاق این حوزه ورود پیدا کنند تا این حوزه را تعالی دهند و در بخش فناوری های فرهنگی هم اشتغال زایی ایجاد شود. متاسفانه ما در استخدام دولتی به بن بست خورده‌ایم و برای خروج از این بن بست باید بیش از پیش در حوزه اقتصاد دیجیتال و صنایع فرهنگی فعالیت کنیم تا به موفقیت و اشتغالزایی بالا برسیم.

رونمایی از کتاب نوآوری نرم
در بخش دیگری از این همایش با حضور پرویز کرمی رئیس شورای سیاستگذاری و سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر همایش، کتاب «نوآوری نرم» نوشته پائول استون‌من که توسط امیرحسین اسدی، نسترن افشم و عیسی کشاورز ترجمه شده است رونمایی شد.
یادآوری می‌شد همایش ملی فناوری‌های فرهنگی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز برگزار می شود و در آن بیش از 30 تن از صاحبان شرکت‌های خلاق و نوآور سخنرانی خواهند داشت.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد