رکورد دار تامین مالی جمعی برای یک بازی کامپیوتری: 114 میلیون دلار

به گزارش فناوری فرهنگی،بالاترین رکورد در یک کمپین کراودفاندینگ در حوزه تولیدات دیحیتال به چه پروژه‌هایی اختصاص دارد و این موفقیت چطور به دست آمده است؟ این پست که توسط سارال عرفانی از دونیت نوشته شده به این سوال پاسخ می‌دهد.

در چند ماه آینده یک بازی تحت عنوان “استار سیتیزن” به دنیای بازی‌های دیجیتال خواهد آمد که مخلوطی از بازی‌های فضایی، تک‌تیراندازها و مسابقه است و قابلیت بازی آنلاین چند نفره را هم خواهد داشت.[۱]

بازی “استار سیتیزن” یکی از بالاترین رقمهای کراودفاندینگ را دارد. این بازی که ساخت “کریس رابرت[۲]” است[۳] در سال ۲۰۱۴ در رکورد جهانی گینس [۴] توانست تحت عنوان بالاترین مبلغ واحدی که از طریق جمع سپاری تامین شده- ۳۹,۶۸۰,۵۷۶ دلار- خود را به ثبت برساند. البته این مبلغ در اینجا توقف نکرد. در ماه آگوست ۲۰۱۴ این مبلغ به بالای پنجاه میلیون[۵] رسید و بر طبق [۶]اخرین آمار، در نهایت [۷] این بازی توانست ۱۱۴,۴۸۸,۷۱۱ دلار جمع آوری کند.

کریس رابرت در خصوص موفقیت پروژه‌ی خود، معتقد است که یکی از دلایل علاقه حامیان به پشتیبانی، به ذات بازی برمی‌گردد؛ چرا که این بازی نوعی از بازی‌های جنگ های فضایی خواهد بود که سال‌هاست به دست فراموشی سپرده شده است. شاید در اینجا بتوان گفت که آقای رابرت در طراحی بازی از حس نوستالژی و روانشناسی کمک بسیاری گرفته است. از دیگر خصوصیات و برتری‌های این بازی برای علاقه مندان این است که پتانسیل طولانی مدت بودن و قابلیت داشتن بازیکن های متفاوت را داراست. این دو خصوصیت در دنیای بازی های کامپیوتری بسیار مهم هستند. پس وی در کمپین خود خصوصیتی از کالا را به نمایش گذاشته است که تا درجه ی زیادی منحصر به فرد است؛ به عبارت دیگر به اهداکنندگان چیزی را عرضه می کند که در جای دیگری یافت نمی کنند.

از دیگر ویژگی‌های این بازی کشدار بودن و پایدار بودن آن است؛ یعنی در چیزی سرمایه گذاری می کنید که فقط برای یک لحظه نیست بلکه می‌توانید تا مدت‌های طولانی از آن بهره ببرید. در بیشتر کمپین‌ها افراد حمایت مالی خود را انجام می‌دهند و پس از به اتمام رسیدن کمپین، پروژه متوقف می‌شود. اما تیم “استار سیتیزن” این کار را نکردند.[۸] آنها برای پشتیبانان اهداف دیگری را تعریف خواهند کرد که اگر این کمپین به همین صورت ادامه داشته باشد و آنان به پشتیبانی خود ادامه بدهند درهای جدیدی به رویشان باز خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر، ارائه کردن چیزی است که از آنچه قبل‌تر بوده بهتر است.”این یک بازی یک نفره نیست که در یک هفته تمام شود. ما در حال ساختن دنیایی هستیم که بتوانید در آن زندگی کنید. برای مردم این یک سرمایه‌گذاری بلند مدت خواهد بود. ما می‌خواهیم کیفیت بهتری از آن چیزی که موجود است ارائه کنیم”.[۹]

یکی از مراحل مهم در هر کمپینی نشان دادن نمونه اولیه (پروتوتایپ) است. در این کمپین کریس رابرت، ابتدا با تامین سرمایه‌ی مرحله کشت ایده از طریق دوستان و آشنایان و حتی خودش، نمونه‌ی اولیه‌ای از بازی موردنظرش را ساخت تا بتواند چیز بیشتری برای پشتیبانان بالقوه داشته باشد. وی تا اندازه‌ای برای این نمونه اولیه هزینه کرد که در آخر کار تنها ده هزار دلار برایش باقی ماند. از این تجربه این نکته را می توان دریافت که داشتن نمونه اولیه و یا توضیحات چقدر در موفقیت یک کمپین کراودفاندینگ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کمپین، داشتن یک انجمن (فوروم) است که اهداکنندگان در آن بتوانند آخرین اخبار [۱۰] در مورد بازی را ببینند و اطلاعاتشان به روز شود. بدین‌گونه افراد می‌توانند بر روی وبسایت رفته و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. این تاکتیکِ گستردن دامنه اطلاع رسانی و درست کردن یک اجتماع شاید از دلایل مهم موفقیت این کمپین باشد. در این صورت دیگر حتی لازم نیست برای کمپین تبلیغات زیادی انجام شود چون این خود یک نوع خود-تبلیغی است؛ یعنی شما در مورد آن با دوستتان صحبت می کنید و دوستتان با فرد دیگری و خبر به همین شیوه به جلو می رود و پخش می شود.

یکی دیگر از ویژگی های جالب این پروژه، داشتن یک ماهنامه است که تمام جزئیات را برای علاقه‌مندان می فرستد و برای آنهایی که ماهانه مبلغی بین ده تا بیست دلار بدهند، ویدیوهایی از پشت صحنه ارسال می شود.

خود کریس معتقد است که از جمله دلایل موفق بودن کمپین، نبودن پاداش فیزیکی است. نظر او بر این است که در پروژه های دیجیتالی به پاداش‌هایی فکر شود که مستقیما با تجربیات حامیان ارتباط داشته باشد. با وجود اینکه داشتن یک شی فیزیکی ممکن است جذاب به نظر برسد، اما توزیع و رساندن این پاداش به اشخاصی که در نقاط مختلف زندگی می‌کنند کاری مشکل و هزینه‌بر است. تیم سازنده بازی در مقابل از پاداش‌های مجازی استفاده می‌کنند: مثل خریدن یک کشتی فضایی، تجهیزات اضافی، اعتبار برای خریدن بنزین و یا هزینه‌های اجاره.[۱۱]

پس شاید بتوان از این پروژه درس هایی همچون برگزیدن یک هدف پایدار و طولانی مدت، عرضه‌ی چیزی نو که در جاهای دیگری نشود آن را یافت، به نمایش گذاشتن نمونه کار، داشتن فوروم، انتشار خبرنامه و انتخاب پاداش مناسب را به عنوان نکات کلیدی برای داشتن یک کمپین کراودفاندینگ موفق آموخت.

photo_2016-06-16_22-14-51

منبع:کراودفاندینگ

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد