پیش‌بینی اشتغال ۱۴۰ هزار نفری در حوزه صنایع دستی

به گزارش فناوری فرهنگی،مهمترین رویدادهای این هفته به خبر اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی، اعطای ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی برای روستاییان و برگزاری یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر اختصاص داشت.

در هفته‌ای که گذشت نشست کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی اشتغال با حضور وزیر کار برگزار شد و کمیسیون‌های تخصصی به ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال در بخش‌های صنعت، کشاورزی، تجارت، گردشگری و صنایع دستی پرداخته و راهکارهای استفاده از ظرفیتهای بالقوه در این بخشها را بررسی کردند.

در این نشست مقرر شد مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص داده شود.

آنطور که بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته این طرح، ایجاد ۷۰ هزار شغل در هر یک از بخش‌های صنایع دستی و گردشگری را هدف قرار داده است.

وی هزینه ایجاد هر شغل در صنایع دستی را ۲۰۰ میلیون ریال و در بخش گردشگری ۷۰۰ میلیون ریال ذکر و ابراز امیدواری کرد: طرح سازمان میراث فرهنگی از تصویب شورای عالی اشتغال بگذرد.

به گفته نامور مطلق در بخش صنایع دستی ۲۰۰ تا ۳۰۰ عنوان شغل وجود دارد که اشتغالزایی آنها بالا و بازار فروش نیز برای آنها مهیاست و سازمان میراث فرهنگی درصدد است تا ۳۰۰ هزار شغل در حوزه صنایع دستی در رشته‌های گلیم، ‌سفال و آبگینه ایجاد کند که این امر نیازمند تزریق ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تامین آن از محل منابع داخلی بانکها است.

“پست بانک” مامور توزیع وام اشتغال روستاییان شد.

در هفته‌ای که گذشت قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی میان نهاد ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و پست‌بانک ‌ایران به امضا رسید تا ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای کمک به اشتغال روستاییان توزیع شود.

تسهیلات مذکور به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های غیردولتی واجد شرایط معرفی شده از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از محل منابع صندوق توسعه ملی و با نرخ سود ۱۰ و ۱۲ درصد پرداخت می شود که ۶ درصد آن توسط دولت و از محل قانون بودجه‌ سال ۱۳۹۵ به‌عنوان کمک‌های فنی و اعتباری و یارانه حمایت از تولید و کسب‌ و کارها تامین می‌شود.

بر اساس این قرارداد، هر یک از فعالان تولیدی روستایی متناسب با نیاز طرح‌ها و پروژه‌های خود می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. این قرارداد با هدف احداث، تکمیل، بهینه‌سازی، تجهیز، توسعه و فعال کردن واحدهای تولیدی روستایی در بخش‌های مختلف، به امضا رسید.

خبر دیگر این هفته به تشکیل ۳۲۱ تعاونی در خرداد ماه اختصاص داشت.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس گزارش‌های اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون تعداد تعاونی‌های به ثبت رسیده در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ را ۳۲۱ تعاونی و ۲ اتحادیه اعلام کرد.

تعداد اعضای این تعاونی‌ها ۶۰۸۱ نفر و میزان فرصتهای شغلی به دست آمده ۴۴۳۴ نفر بوده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها حاکی از آن است که بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده مربوط به استان‌های “خراسان رضوی” و “فارس” و بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده به ترتیب به گرایش‌های “صنعت” و “کشاورزی” تعلق دارد.

برگزاری یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر در شهریور ماه از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

در راستای شناسایی و معرفی الگوهای برتر بخش ‌تعاون و به منظور فراهم کردن زمینه‌های گسترش و ارتقای روحیه تعاونی و نمونه‌پروری در بخش‌های مختلف اقتصادی، معرفی تعاونی‌های توانمند در جهت توسعه بخش تعاون و ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان اعضای خانواده بزرگ تعاون، یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر شهریورماه ۱۳۹۵ همزمان با هفته ‌تعاون برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد