هیچ حمایتی از امثال ما صورت نمی گیرد

به گزارش فناوری فرهنگی، سینمای ایران در جشنواره کن امسال به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و دیده شد. در کنار موفقیت های فیلم «فروشنده»، چند فیلم کوتاه و بلند دیگر نیز در این جشنواره سهم کشور ما بود.« آخرین داستان» انیمیشن بلند فارسی زبانی است که بخش هایی از آن در جشنواره کن به نمایش در آمد و مورد استقبال گسترده ای قرار گرفت.

«آخرین داستان» که روایت گر یکی از داستان های شاهنامه است مهمترین پروژه استودیو هورخش می باشد،  و چند سالی می شود که در حال تولید است. در حال حاظر با اینکه تنها هفتاد درصد از این پروژه پیش رفته این انیمیشن بلند تنوانسته توجه خیلی از جشنواره های معتبر و کمپانی های بزرگ دنیا را به خودش جلب کند. این در حالیست که به گفته اشکان رهگذر (نویسنده و کارگردان این اثر) هیچ حمایتی از داخل ایران شامل حال این پروژه نشده است. اشکان رهگذر که با انجام پروژه های کوتاه در استودیو هورخش موفق به کسب جایزه های مختلفی شده از آخرین وضعیت فیلم بلندش می گوید.

استودیو هورخش از چه زمانی و با چه هدفی تاسیس شد؟

-اولین قدم ها در تاسیس استودیو هورخش به یازده سال پیش بر می گرده، اون زمان یک گروه کوچک سه نفره بودیم که با عنوان هفت آسمان فعالیت می کردیم. بعد ها در سال 1387 شرکت رو به صورت رسمی به اسم هورخش آسمان هفتم به ثبت رساندم. هدف اصلی تولید انیمیشن بود و آن هم انیمیشن دو بعدی و تصمیم داشتیم که از همان قدم اول بتوانیم کیفیت آثارمان را تا حدی بالا ببریم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، از طرفی دوست داشتیم تا با کلیشه های همیشگی صنعت انیمیشن که در ایران بود فاصله بگیریم که به لطف خدا موفق هم شدیم.

چند سال است که گروه هورخش مشغول انیمیشن بلند «آخرین داستان» می باشد ؟ و قرار است تا چه زمانی این پروژه به پایان برسد؟

-ایده اصلی این اثر شاید به هفت یا هشت سال پیش بر می گردد ولی به صورت رسمی این پروژه در سال 1389 وارد مراحل پیش تولید شد و تا الان شش سال است که مشغول این پروژه هستیم و طبق برنامه قرار است مراحل پس تولید نیمه دوم سال آینده به پایان برسد.

«آخرین داستان» با اینکه هنوز به پایان نرسیده توانسته افتخارات جهانی ای کسب کند، چه سال 2013 در جشنواره انسی چه حال که خبر هایی از کن می رسد، می شود لطفا توضیحاتی در این رابطه بدهید؟

-در سال 2013 ما پرونده ای از این اثر را به همره اولین تریلر رسمی اش به جشنواره انسی ارسال کردیم، جشنواره انسی که معتبرترین جشنواره سالانه انیمیشن در دنیا است و در شهر انسی فرانسه برگزار می شود بخشی را با عنوان Mifa Pithes دارد که در آن به معرفی شش اثر در بین تمامی آثار در حال تولید در دنیا می پردازد،البته هدف جذب پخش کننده،مشارکت کننده و کمک هایی است که شما برای اتمام پروژه به آنها نیاز دارید. شما باید به جشنواره و داوران ثابت کنید که اثر شما به لحاظ داستان و کیفیت پتانسیل های لازم برای ارئه جهانی را دارد که به لطف خدا پروژه ما در بین شش اثر و در بین کشور هایی همچون آمریکا، فرانسه و آفریقای جنوبی پذیرفته شد، ما پروژه را در آنجا معرفی کردیم و به جرئت می تونم بگم که پروژه ما از تمامی پروژه های حاضر پر مخاطب تر بود و حتی تعجب حاضرین را بر انگیخته بود، اما متاسفانه به خاطر مشکلات سیاسی و تحریم ها الارقم قول های فراوانی که از چندین شرکت گرفتیم نتوانستیم کاری کنیم. اما فستیوال انسی ما را تنها نگذاشت و مرتبا از پیشرفت پروژه خبر می گرفت و در سال 2016 ما را به برنامه ای تحت عنوان Annecy goes to Cannes ما را در بین چهار پروژه برتر در حال تولید در دنیا دعوت کرد، این برنامه که طی قرار دادی بین فستیوال انسی و کن و برای اولین بار اجرا می شد با هدف معرفی پتانسیل های انیمیشن مستقل دنیا در قالب سینمایی به مخاطبین بازار کن کارش را شروع کرده بود و چهار پروژه که از کشور های آلمان،فرانسه،ایران و لهستان بودند پتانسیل های خودشون را معرفی کردند.

موضوع انیمیشن «آخرین داستان» اقتباسی از شاهنامه فردوسی می باشد. این موضوع که شما به سراغ داستان کلاسیکی ایرانی رفته اید چقدر برای خارجی ها جذاب بوده؟

-آنها به کلاسیک بودن داستان توجه خاصی نداشتند اما کلیت داستان برایشان خیلی جالب بود و چند بار این بازخورد را گرفتیم که داستان و فضای فیلم بسیار خاص است.

در این چند سالی که مشغول ساخت «آخرین داستان» بوده اید چه حمایتی از داخل ایران شامل حال این پروژه و استودیو هورخش شده است؟

-متاسفانه تا به امروز هیچ حمایتی صورت نگرفته.

به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر دلیل بی توجه ای مسئولان ایرانی را به این دست از پروژه ها چه می دانید؟

-متاسفانه نمی دانم

چه تدابیری برای اکران گستره «آخرین داستان» در ایران دارید؟ یا اصلا آیا قرار است این انیمیشن در ایران اکران شود؟

-ما در قدم اول این فیلم را برای مخاطبین ایرانی می سازیم و اکران ایران برایمان بسیار مهم است، اما امیدواریم تا شرایط خوبی برای اکرانش در ایران مهیا شود، ما هشت سال برای تولید این فیلم زمان گذاشته ایم و قول می دهیم تا فیلم خوبی را تحویل سینمای ایران دهیم و انتظار داریم که شرایط اکران گویای تلاش هشت ساله صدها نفر باشد. اما پخش کننده های معتبری از کشور های مختلف برای اکران این فیلم اعلام آمادگی کردند که به امید خدا پخش جهانی خوبی خواهیم داشت.

این روز ها استودیو هورخش مشغول چه کارهایی است؟ «آخرین داستان » پیش می رود؟

-بله این روز ها صد نفر از همکاران من مشغول کار روی پروژه هستند و فیلم با سرعت مراحل تولید خود را سپری می کند.

منبع:شبکه خبری فرهنگ و هنر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد