صادرات صنایع دستی درسال ۹۴ ،با ۱۳ % افزایش به رقم ۱۷۴ میلیون دلار رسید

به گزارش فناوری فرهنگی، حجت مراد خانی ،مشاور معاون صنایع دستی کشور در گفتگوی تلفنی برنامه ی سؤال رادیو گفت و گو اذعان کرد: طی چند سال اخیر سیر صادرات صنایع دستی سیری صعودی داشته است.در پایان سال ۹۴ با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان صادرات صنایع دستی کشور به بیش از ۱۷۴ میلیون دلار رسید و تا پایان برنامه ی ششم این رقم از مرز ۱ میلیارد دلار خواهد گذشت.

مراد خانی در خصوص نقش صنایع دستی در اقتصاد فعلی کشور  در برنامه ” سوال” تصریح کرد:صنایع دستی بعنوان یک محصول فرهنگی دارای ویژگیهای اقتصادی و فرهنگی توأمان است. بعبارتی در عین اینکه میتواند خصلت ها،ظرفیت ها و ویژگیهای فرهنگی برآمده از ذهنیت و خلاقیت انسان ایرانی معاصر را به دنیا معرفی کند میتواند سهم قابل اعتنایی در کنار صادرات فرهنگی از حیث اقتصادی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید صنایع دستی در کشورمان چند مبحث زیربنایی لازم است افزود:موضوع تولید با مواد اولیه و فکر و ایده و نیز بازار مصرف و فروش صنایع دستی موضوعاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

ضمن اینکه خودمان ابداع گران کهن صنایع دستی،مؤلف و ایده پردازیم در نتیجه برای ارائه ی فکر ،نیازی به هزینه کردن نداریم و این صنعت بخوبی میتواند سودزا باشد.

مشاور معاونت صنایع دستی کشور در پاسخ به این سؤال که صنایع دستی چه نقشی را در اقتصاد فعلی ایران ایفا میکند؟گفت:از نظر عدد و رقم طی چند سال اخیر سیر صادرات صنایع دستی سیری صعودی داشته است هر چند نسبت به ظرفیت خود خیلی زیاد نیست اما در پایان سال ۹۴ با افزایش ۱۳% نسبت به مدت مشابه سال قبل،میزان صادرات صنایع دستی به رقم بیش از ۱۷۴ میلیون دلار رسید. وی در این باره افزود:براساس پیش بینی هایی که صورت گرفته در پایان برنامه ی ششم،این رقم از مرز ۱ میلیارد دلار خواهد گذشت.

مراد خانی ضمن ابراز خوشحالی و رضایت در خصوص توجه و اهتمام دولت در خصوص توسعه ی صنایع دستی خاطر نشان کرد:صنایع دستی به سبب دارا بودن خصلتهای مخصوص به خود نیازمند نگاه فرابخشی است یعنی از  نظر گفتمان و فرهنگ سازی برای مصرف صنایع دستی نیازمند اهتمام ملی هستیم که تمام نهادهای سیاستگذار و فعال در عرصه ی فرهنگ برای ترویج آن وارد عمل شوند. مراد خانی همچنین به پروژه ی مهم و در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود:تولید دیتا سنتر صنایع دستی دستاورد مهم این پروژه است که از خروجی های چشم گیر آن  میتوان به تولید چند اپلیکیشن اختصاصی اشاره کرد

منبع: رادیو گفتگو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد