ضعف جدی پژوهش در بازی‌های دیجیتال/ «مطالعات بازی» به گام دوم رسید

به گزارش فناوری فرهنگی،اولین نشریه تخصصی در حوزه مطالعات بازی‌های رایانه‌ای در حالی به گام دوم انتشار رسیده که مدیرمسئول آن معتقد است هنوز در حوزه پژوهش بازی‌های رایانه‌ای ضعف جدی داریم.

«مطالعات بازی» عنوان نشریه‌ای تخصصی در حوزه بازی‌های دیجیتال است که شماره دوم آن امروز دوشنبه منتشر شد و در دسترس علاقمندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

فرزانه شریفی مدیر مسئول و عضو هیات تحریریه ماهنامه «مطالعات بازی» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رویکرد محتوایی این نشریه تخصصی گفت: مشابه این ماهنامه پیش از این در کشور وجود نداشته و از این نظر می‌توان «مطالعات بازی» را نخستین نشریه ایرانی دانست که به صورت پژوهشی و علمی تمام حوزه‌های علمی بازیهای دیجیتال را پوشش می‌دهد.

شریفی ادامه داد: این ماهنامه در هر شماره به صورت اختصاصی یک بعد علمی را در بازی‌های دیجیتال بررسی می‌کند که در شماره نخست به «خشونت در بازی» پرداخیتم و شماره دوم هم به «یادگیری» اختصاص پیدا کرده است. موضوعی که امروز یکی از فراگیرترین موضوعات پژوهشی در مراکز عملی دنیاست.

مدیرمسئول «مطالعات بازی» درباره کیفیت ارتباط تحریریه این نشریه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی هم گفت: متأسفانه به طور کلی مراکز علمی فعال داخلی در حوزه بازی‌های دیجیتال که در قالب آزمایشگاه و یا یک مرکز علمی به بررسی این مقوله بپردازد نداریم. با هر شماره از انتشار نشریه، بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که این خلا در کشور وجود دارد و اساسا در حوزه بازیهای دیجیتال به شدت خلا پژوهشی داریم.

وی در عین حال تأکید کرد: با وجود این خلاء این ماهنامه در هر شماره با برترین پژوهشگران هر حوزه ارتباط گرفته و یا به معرفی مجلات کنفرانس‌ها و شخصیت‌های برجسته هر حوزه خواهد پرداخت. فعلا در دو شماره اول مصاحبه‌هایی از این دست منتشر نشده اما از شماره‌های بعد تلاش‌ خواهیم کرد اصلی‌ترین سوالاتی که ممکن است به ذهن خوانندگان برسد طی مصاحبه علمی با پژوهشگران و یا اساتید مراکز علمی برتر دنیا به آن پاسخ داده شود.

شریفی درباره آثار علمی گزینش شده برای انتشار و معرفی در هر شماره از «مطالعات بازی» هم گفت: ما واقعا برای گرینش و معرفی این اثار اعم از مقاله، کتاب و رساله‌های دانشگاهی از کشورها و پژوهشگران دنیا، دچار چالش هستیم اما با این حال معیار خاصی که برای گزینش مطالب هر شماره قرار داده‌ایم در ابتدای هر فصل به صورت مختصر تشریح شده است.

مدیرمسئول «مطالعات بازی» درباره هدف‌گذاری این نشریه برای جذب مخاطب با توجه به رویکرد پژوهشی مطالب هم گفت: ماهنامه برای عموم مخاطبان است اما قشر دانشجو و مراکز علمی و خاص بازی‌سازی به صورت پررنگتر از بقیه مخاطبان مورد توجه ما قرار خواهند داشت. بخش آماری و اینفوگرافیک ماهنامه بسیار جذاب‌تر از بقیه بخش‌ها است که مورد توجه عموم مخاطبان هم قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به بازتاب انتشار دو شماره نخست این نشریه گفت: این بازتاب‌ها به ما ثابت کرد علی رغم پیش‌بینی اولیه که مخاطبان چنین نشریه‌ای تنها دسته دانشگاهیان خواهند بود، طیف گسترده‌ای حتی در خارج از کشور از این ماهنامه استفاده می‌کنند و به عنوان منبع علمی برای آثار پژوهشی مدنظر قرار گرفته است.

نشریه «مطالعات بازی؛ دریچه» به صاحب‌امتیازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مدیرمسئولی فرزانه شریفی و سردبیری سیدمحمدعلی سیدحسینی هر ماه به صورت دیجیتال برروی خروجی سایت رسمی بنیاد منتشر می‌شود.

شماره دوم این نشریه را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد