افزایش سالن، کلید توسعه سینما در کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، وضعیت سالن‎های سینما در کشور اصلاً قصه پیچیده‌ای ندارد، فقط کافیست میزان جمعیت کشور را با تعداد سالن های سینما مقایسه کنیم آن وقت درمی یابیم که به ازای هر یک میلیون نفر در ایران چهار سالن سینما وجود دارد.

 همواره یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه فرهنگ و هنر در هر کشوری، وضعیت سینما آن است و به نوعی در تعاریف شهرنشینی «سینما» را یکی از مظاهر اصلی شهر می دانند.

اما سینما برای تأثیرگذار باید به سه پارامتر تولید، سالن سینما و تعداد مخاطب توأمان بیاندیشد زیرا تنها در فکر تولید فیلم بودن، می تواند به غفلت از دو فاکتور دیگر بیناجامد.

در حوزه تولید فیلم، وضعیت سینمای ایران در میان کشورهای جهان مناسب است و بین 15 کشور جهان هستیم که البته با کمک های دولت نسبتاً آثار مناسبی به لحاظ کمی ساخته می شود.

اما مروری بر وضعیت سالن های سینما در شهرهای مختلف کشور و پراکندگی آنها نسبت به دسترسی مناسب مردم نشان از وضعیت نچندان مناسب سالن های سینما در کشور دارد.

با توجه به استانداردهای جهانی، به ازای هر 10 هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد و این در حالیست که در ایران به ازای هر 30 هزار نفر یک سالن سینما داریم.

برای بررسی وضعیت سالن های سینما در ایران، نگاهی به تقسیم بندی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سالن های سینما به این نتیجه می رسیم که از تعداد یکهزار و 141 شهر در کشور فقط 60 شهر دارای سینما هستند و در واقع یک‌هزار و 81 شهر در کشور فاقد سالن سینما هستند.

با یک بررسی ساده از جمعیت 80 میلیونی کشور به این نتیجه می رسیم که تقریبا 35 میلیون نفر به سینما دسترسی دارند و 45 میلیون نفر اساساً دسترسی به سینما در شهر خود ندارند.

در ادامه این تقسیم بندی باید گفت که استان «قم» تنها استانی است که تمام جمعیت آن به سینما دسترسی دارند اما بیشترین تعداد سینما در میان شهرهای مختلف، مخصوص تهران با 106 سالن است.

بر اساس گزارش سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین استان‌های سیستان وبلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد نیز بدون سینما هستند.

البته با تازگی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری خبر از اجرای طرح «سینما سیار» که امکان نمایش آثار سینمایی در شهرهای بدون سینما را فراهم می کند، داده است.

در همین راستا سازمان سینمایی سفارش ساخت یکصد سینما سیار را به یکی از شرکت های داخلی داده است.

هر چند با اجرایی شدن این طرح، فیلم‌های روز سینما کشور همزمان با پایتخت در روستاها دور افتاده نیز نمایش داده خواهد شد اما به نظر می ‍ رسد برای رسیدن به استانداردهای اولیه، حداقل سالن های سینما در کشور باید پنج برابر شود.

بدون شک با افزایش سالن سینما، دسترسی آسان مردم به آن و کاهش هزینه‌ها، می‌توانیم مخاطب بیشتری را جذب کنیم.

 

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد