نشان «دست خلاق» به هنرمندان برتر جهان اعطا می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، معاون صنایع دستی کشور از اعطای نشان «دست خلاق» برای نخستین بار خبر داد و گفت: در حاشیه نشست شورای جهانی صنایع دستی به ۱۰ هنرمند برتر این نشان که شبیه جایزه اسکار است، اعطا خواهد شد.

 بهمن نامورمطلق در نشست خبری شورای جهانی صنایع دستی که امروز ۲۹ شهریور ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، از اعطای نشان «دست خلاق» برای نخستین بار خبر داد و افزود: این نشان شبیه اسکار صنایع دستی است و به بهترین هنرمندان تعلق می گیرد. ایران متولی این جایزه است و امیدواریم که طی سال‌های آینده بتوانیم این نشان را معرفی کنیم و به آن جنبه بین المللی بدهیم.

وی گفت: نشان «دست خلاق» به هنرمندان برتر هر حوزه اعطا می شود برای مثال در زمینه قلم زنی هنرمندی در جایگاه و رتبه علاقه مندان وجود ندارد. یکی از کسانی که این جایزه در نشست شورای جهانی صنایع دستی دریافت می کند، این هنرمند قلم‌زن است.

معاون صنایع دستی کشور همچنین بیان کرد: امیدواریم هر چه زودتر جایزه «دست خلاق» جهانی شود، اما این نشان برای نخستین بار به پنج هنرمند اصفهانی و پنج هنرمند از سایر شهرهای کشور اعطا می شود و قرار است اصفهان با عنوان شهر جهانی صنایع دستی متولی اعطای این نشان باشد.

رئیس قاره‌ای صنایع دستی انتخاب می‌شود

نامورمطلق به نخستین نشست شورای جهانی صنایع دستی در ایران اشاره کرد و گفت:  این نخستین بار است که ایران میزبان اعضای این شورا می شود در حالی که این نشست در کشورهای مختلف به ویژه در هند و چین بارها و بارها برگزار شده تا آنجا که نشست پیش رو، هجدهمین مجمع عمومی در جهان و سی و ششمین مجمع در کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه است.

وی همچنین از افتتاح دو نمایشگاه ترویجی و تجاری همزمان با برگزاری شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان خبر داد و افزود: قرار است که در چهل‌ستون یک نمایشگاه تجاری با بیش از ۸۰ غرفه داشته باشیم. هنرمندان از این نمایشگاه به خوبی استقبال کردند و امید می رود قراردادهای تجاری بین ایران و کشورهای دیگر بسته و صنایع دستی ایران معرفی شود.

نامورمطلق همچنین از انتخاب رئیس قاره ای صنایع دستی خبر داد و گفت: در نشست شورای جهانی صنایع دستی که در اصفهان برگزار می شود، رئیس قاره ای هم انتخاب خواهد شد، همچنین معاونین مناطق نیز معرفی می شوند. کشور ایران هم برای بار دیگر نامزد مدیریت غرب آسیا شده است.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه ۲۰۰ مهمان خارجی در نشست شورای جهانی صنایع دستی شرکت می کنند، ادامه داد: این تعداد، نمایندگان برتر صنایع دستی در دنیا هستند، همان گونه که از ایران هم ۵۰ هنرمند در این نشست شرکت می کنند که این افراد هم برترین های صنایع دستی به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اجرایی اجلاس بر عهده بخش خصوصی است، گفت: شهرداری، استانداری اصفهان، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه اصفهان، همراه اول و بانک رفاه کارگران از حمایت کنندگان اجلاس جهانی صنایع دستی هستند که از سوم تا هفتم مهر ماه در اصفهان برگزار می شود.

نامورمطلق هدف از برگزاری نشست جهانی صنایع دستی را تبادل علمی، توسعه تجاری، بهره برداری تدریجی و همچنین حضور مدیریت جهانی صنایع دستی در ایران دانست و افزود: این اجلاس بهانه خوبی است تا صنایع دستی ایران را به مردم جهان معرفی کند. در حاشیه این اجلاس نمایشگاهی برگزار می شود و برندهای مطرح ایرانی در کنار برندهای خارجی قرار می گیرند. به عبارتی برگزاری این اجلاس موجب می شود اصفهان با عنوان پایتخت جهانی صنایع دستی در جهان معرفی شود؛ چراکه هیچ شهری به اندازه اصفهان آمادگی این را ندارد که به کانون صنایع دستی در دنیا تبدیل شود.

وی همچنین بیان کرد: امیدواریم برگزاری شورای جهانی صنایع دستی موجب شود که این گونه از هنرها در داخل کشور جدی گرفته شوند و نگاه مدیران و همچنین رسانه ها به صنایع دستی تغییر کند. از سوی دیگر، در بعد جهانی هم برگزاری این اجلاس می تواند ما را از عزلت خارج کند و موجب شود که پیله ای که استکبار در حوزه اقتصاد صنایع دستی برای ما ایجاد کرده، شکافته و پرنده صنایع دستی به پرواز درآید.

معاون صنایع دستی کشور همچنین از راه اندازی یک مرکز تجاری در هلند خبر داد و گفت: ما به تازگی یک مرکز تجاری را در هلند راه اندازی کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم در کشورهای دیگر اروپایی نیز مراکزی را جهت ارائه محصولات و صنایع دستی خود در اختیار داشته باشیم. برگزاری اجلاسی چون نشست شورای جهانی صنایع دستی به ما کمک می کند تا با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم و از تجربه های تجاری آنها بهره ببریم، به ویژه دو کشور هند و چین در زمینه تجارت بسیار جلوتر و موفق تر از ما هستند و اجلاس پیش رو این فرصت را فراهم می آورد تا ما به گفتمان با دیگر کشورها بپردازیم.

نامورمطلق همچنین افزود: پیش از برجام، صنایع دستی ایران با برند خارجی در بازار کشورهای دیگر عرضه می شد و حالا برگزاری نشستی چون اجلاس شورای جهانی صنایع دستی این امکان را برای هنرمندان و صادرکنندگان ما فراهم می آورد که برندهای برتر ایرانی را معرفی کنند و زمینه فروش آن را فراهم آورند.

همراه اول و معاونت صنایع دستی تفاهم‌نامه امضا می‌کنند

پویا محمودیان، دبیر شورای جهانی صنایع دستی نیز در اتین نشست از امضای تفاهم نامه میان معاونت صنایع دستی و همراه اول خبر داد و افزود: این تفاهم نامه در حاشیه نخستین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی که مهر ماه جاری در اصفهان برگزار می شود، منعقد خواهد شد تا بین صنعت تله‌کام و هنرهای سنتی ما مشارکتی صورت بگیرد و ما شاهد رشد خوبی در ارتباط با معرفی و ارائه صنایع دستی باشیم.

وی با اشاره به استقبال خوب هنرمندان از نمایشگاه هایی که در حاشیه اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برگزار می شود، بیان کرد: یک بخش از نمایشگاه ما ترویجی است و به معرفی و ارائه بهترین آثار می پردازد، بخش دیگر جنبه تجاری دارد. خوشبختانه از این قسمت، استقبال خوبی به عمل آمده و هنرمندان بسیار برای شرکت در این بخش ثبت نام کرده اند.

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور از برگزاری یک نشست علمی در حاشیه اجلاس شورای جهانی صنایع دستی خبر داد و افزود: در این نشست هشت سخنران به بیان نظرات خود در ارتباط با صنایع دستی می پردازند. سه نفر از این افراد جزو مهمانان خارجی هستند. گرین لیز، رئیس منطقه اروپا در شورای جهانی صنایع دستی نیز از انگلستان به ایران می آید تا در این برنامه به سخنرانی در ارتباط با صنایع دستی بپردازد.

نخستین شورای جهانی صنایع دستی از سوم تا هفتم مهر ماه در شهر اصفهان برگزار می شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد