استعداد جوانان را صرفاً برای این‌که در جایی استخدام شوند، هدر ندهیم

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری در پنجاه و ششمین دوره اعطای جایزه بزرگ البرز که به منظور از تجلیل از ۵۹ چهره‌های علمی کشور با حضور چهره‌های برتر در حوزه علم و فناوری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، با تاکید بر این موضوع که از ابتدایی که من در معاونت علمی مشغول به کار شدم، بارها بر این موضوع تاکید داشتم که ما برای رشد علم و فناوری نیاز به محیط داریم، اظهار کرد: آنچه که می‌تواند به تولید و رشد علم و فناوری در کشور کمک کند، فقط اقتصاد و پول نیست؛ نگاه پولی به علم باعث می‌شود که آن رشد و تأثیرگذاری را در عرصه علم نداشته باشیم و یک نگاه نفتی به موضوع علم است. من معتقدم اصولاً پول دولت در این عرصه‌ها می‌تواند به عنوان “سم” عمل کند.

وی در ادامه با اشاره به پیشنیه ایران که شخصیت‌هایی همچون ابن سیناها و فارابی‌ها در کشور رشد و پرورش داشته‌اند، گفت: ما همان ملت هستیم، اما چرا دیگر نمی‌توانیم چنین شخصیت‌هایی را پرورش دهیم؟ مگر در آن زمان به این اندازه سرمایه‌گذاری علمی و مالی در عرصه دانش داشته‌ایم؟ این موفقیت‌ها همه احتیاج به یک زیست بوم و اکوسیستم دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: آن چیزی که باعث جدا شدن علم از اقتصاد نفتی می‌شود، محیط است؛ مردم وقتی یک دانشمند و نخبه را می‌بینند، نباید به جیب او نگاه کنند و اینکه چه ماشینی سوار می‌شود و کجا زندگی می‌کند، بلکه مغز و تفکر او را مشاهده کنند. درست همان کاری که واقف بزرگ البرز انجام داد و به فکر فرزندان و نسل‌های آینده بود. خوشبختانه در کشور بسیاری از شرکتها هستند که با حضور جوانان تأسیس شده‌اند و بسیاری از نخبگان ما در این شرکتها حضور فعال دارند.

ستاری با تاکید بر این موضوع‌که مغزها و تفکرات جوانان مهم است، خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش اگر دولت هزار تومان می‌گذارد، ما باید ده برابر آن را از نهادهای دیگر برای تولید علم و فناوری تأمین کنیم، در بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب بیشترین نام از جوانان آورده شده است، چرا که جوانان نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و پیشرفت جامعه ایفا می‌کنند. انشاءلله در کنار جوانان بتوانیم محیطی را برای پیشرفت علم و فناوری به وجود بیاوریم.

وی افزود: ما نباید به سرکوب جوانان دست بزنیم، چرا که این کار نامیدی را در دل‌های جوانان پایه‌گذاری می‌کند. زندگی اداری و استخدامی که برای جوانان در نظر گرفته‌ایم، استعدادهای آنها را از بین می‌برد؛ اینکه جوان ما فقط به فکر این باشد که تحصیل کند و در جایی استخدام شود، به ضرر فعالیت‌های علمی کشور است. جامعه‌ای که در پی این باشد که فقط جوانانش در جایی مشغول کار شوند، به جای نمی‌رسد. ذهن جوان پویا و گسترده است، باید آن را پرورش دهیم و در عرصه علم و فناوری به پیشرفت برسیم، این گونه تفکرات غلط باید در جامعه تقویت شود و محورهای بسیاری را که در بیانات مقام معظم رهبری وجود داشت، در جامعه عملیاتی کنیم.

 

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد