توسعه اقتصاد هنر مهمترین اقدام وزارت فرهنگ است

به گزارش فناوری فرهنگی،علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۲۲ فروردین در حاشیه همایش دانشجویی دانشکده خبر در جمع خبرنگاران درخصوص ۵ اقدام مهم این وزارتخانه در ۲ سال و نیم مسئولیتش، گفت: یکی از این موارد مربوط به اقتصاد فرهنگ و هنر است که ما در این زمینه قدم‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم. اولاً صندوق اعتباری هنر را سامان دادیم به نحوی که به تدریج بتواند روی پای خودش بایستد و متکی به دولت نباشد و بتواند هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بیشتری را تحت پوشش خودش دربیاورد.

وی افزود: در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری توسعه هنر تاسیس شده که این شرکت در بورس هم قرار خواهد گرفت. سرمایه اولیه این شرکت حدود ۵۰۰ ملیارد تومان است و با استفاده از تسهیلات بانک‌ها و هولدینگ‌های بزرگ و افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر بودن راه‌اندازی شده است. ما بحث اقتصاد خلاق را که متکی به فرهنگ است، ترویج داده‌ایم.

عدالت فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عدالت فرهنگی را از دیگر برنامه‌های مهم این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: تلاش شده کارها و فعالیت‌ها را از پایتخت بیرون ببریم تا از این طریق به همه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در سراسر کشور کمک شود.

جنتی افزود: از این طریق بخشی از اعتبارات که در تهران هزینه می‌شد (20 درصد اعتبارات) را به استان‌ها اختصاص دادیم.

به گفته وی، خیلی از نمایشگاه‌های بزرگ کتاب نیز در استان‌ها برگزار شد.

امیدبخشی به هنرمندان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به این که زمانی اختلافات فراوانی بین هنرمندان و سینماگران بود، تلاش شد با تدابیر و سیاست‌های در نظر گرفته شده صلح و آشتی را میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه برقرار کنیم که بحمدالله این مهم امروز تا حد زیادی محقق شده است.

به گفته جنتی، امید به آینده به میان هنرمندان آورده شده و برگزاری جشنواره‌های باشکوه فجر امسال نمونه بارز آن به شمار می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی سینماها در ایام نوروز امسال گفت: فروش سینماهای ما سال گذشته 3.4 میلیارد تومان فروش بوده که امسال این رقم به 16 میلیارد تومان افزایش داده شد.

بازگشایی خانه سینما و راه‌اندازی ارکستر سمفونیک و ملی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به اختلافات موجود میان سینماگران با برخی مسئولان در گذشته و تعطیلی چند ساله خانه سینما اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه نیز با تدابیر در نظر گرفته شده صلح و آرامش را برقرار کرده و با هماهنگی و هم‌اندیشی هنرمندان به ویژه اهالی سینما، خانه سینما بازگشایی شد و هم اکنون در فضا و محیطی آرام به فعالیت خودش ادامه می‌دهد.

جنتی در ادامه راه‌اندازی ارکستر سمفونیک و ملی را پس از تعطیلی چندین ساله از جمله افتخارات دیگر این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد که هم اکنون این ارکستر نیز در حال فعالیت خود است.

وی در خاتمه افزایش عناوین چاپ و انتشار کتاب، به حداقل رساندن صف نوبت ماندن دریافت مجوزها به‌ویژه مطبوعات، موسسات فرهنگی و هنری و همچنین برداشتن قوانین دست و پاگیر را از دیگر دستاوردهای مهم این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد