شبکه های مجازی تهدیدی برای رسانه های مکتوب نیستند

به گزارش فناوری فرهنگی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با وجود تمام نگرانی هایی که در دنیا درباره گسترش شبکه های مجازی وجود دارد، باید اطمینان داد که این شبکه ها تهدید جدی برای رسانه های مکتوب نیستند.

«محمود مختاریان» یکی از مدرسان کارگاه های آموزشی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها است با حضور در غرفه ایرنا افزود: امروز شبکه های مجازی در همه جای دنیا با قدرت پیشتاز هستند البته آنها نقد، دروازه بانی خبر، تحلیل، مسوولیت و رفاقت ندارند و ممکن است چندان به اخلاق حرفه ای پایبند نباشند.
وی ادامه داد: از دیدگاه ما که رسانه های مدرن را در خدمت شرایط اجتماعی هر جامعه ای می دانیم، بی مسوولیتی و بی توجهی شبکه های مجازی نسبت به اخلاق حرفه ای، دغدغه ما و همه کشورهای دنیاست.
مختاریان با استناد به نتایج نظرسنجی که سال 2014 در آمریکا انجام شده، گفت: 96 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند، دوست داریم نشریات را ورق بزنیم و لذت بصری ببریم و مانیتور نمی تواند این را به ما بدهد.
وی یادآور شد: آمارها نشان می دهد که تیراژ نشریات مکتوب ژاپن دو درصد افزایش یافته است.
مدرس روزنامه نگاری خاطرنشان کرد: زمانی که رادیو آمده بود همه فکر می کردند مطبوعات از بین خواهند رفت درحالیکه این اتفاق نیافتاد همانطور که بعد از آمدن تلویزیون و اینترنت، رادیو هنوز طرفداران خود را دارد.
وی تاکید کرد: رسانه های مکتوب، تولید فکر می کنند و کالای اندیشه هستند و دست اندرکاران رسانه بهتر است نگاهشان به رشد و تعالی باشد و مسوولان نیز رسانه ها را قدرت ملی بدانند.
مختاریان، نقد را پایه و اساس رسانه های مکتوب دانست و گفت: وجود نقد در رسانه ها مانع فساد در جامعه است ولی مشکل اساسی ما تربیت نیروی حرفه ای برای رسانه هاست که متاسفانه به عنوان یک دغدغه مهم، جدی گرفته نشده است.
به اعتقاد این روزنامه نگار پیشکسوت، یک فرد در کار رسانه ای باید 10 سال خبرنگاری کند، 10 سال دبیر سرویس باشد و بعد از 20 سال شاید بتواند به شورای سردبیری راه یابد زیرا یک شبه نمی توان سردبیر شد چون سردبیر باید قابلیت های بسیار زیادی داشته باشد.
وی در عین حال تاکید کرد که در تمام شرایط و با همه تغییر و تحولات، عملکرد اهالی رسانه باید به گونه ای باشد که زندگی جاری مردم در عملکرد و خروجی رسانه ها احساس شود.
مختاریان، برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات را فرصتی مناسب برای دست اندرکاران رسانه ها به منظور رصد و شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و همچنین محملی برای انتقال ارزیابی مخاطبان و شنیدن صدا و انتظارات مردم از رسانه ها عنوان کرد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان در محل مصلای امام خمینی(ره) برپا است.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد