بررسی وضعیت فرآیند عرضه و تقاضای سوغات فرهنگی در قالب یک کتاب

به گزارش فناوری فرهنگی، این کتاب با حمایت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای بررسی و ارائه تصویری از وضع فعلی فرآیند عرضه و تقاضای سوغات فرهنگی منتشر شده است

سوغات، محصولی است که زائر هنگام بازگشت از سفر زیارتی خویش به‌عنوان ره‌آورد و یادگاری دارای تقدس، برای خود، خویشاوندان، دوستان و آشنایانش به ارمغان می‌برد. منظور از سوغات در این کتاب محصولی است که می‌تواند باورها و ارزش‌های دینی را به مخاطب خود منتقل کند. بنابراین وجوه فرهنگی آن برجسته‌تر است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این کتاب یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال پنهان‌ترین مفاهیم خرد حوزه فرهنگی زیارت، یعنی «سوغات فرهنگی زائر رضوی» بررسی می‌شود. این پژوهش ضمن معرفی این حوزه می‌کوشد با ارائه تصویری از وضع فعلی، فرآیند عرضه و تقاضای سوغات فرهنگی و تصویری از تجربه‌های جهانی در این زمینه، بر اهمیت روزافزون وجود چنین محصولاتی در فرآیند زیارت تاکید کند و از این رهگذر لزوم اقدام‌های عملی را متذکر شود.

در توضیحات این کتاب آمده است: کشورهای که به اهمیت استراتژیک محصولات فرهنگی پی برده و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند، امروزه از نظر اقتصادی و نفوذ فرهنگی، در سطح بین‌المللی موقعیت ممتازی دارند و به عکس، کشورهایی که به دلایل مختلف، اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت یا حتی ماهیت فرهنگی، از این عرصه مهم فرهنگی خود حمایت نکرده‌اند؛ امروز به هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه گرفتار شده‌اند و در معرض پیامدهای جدی آن، همچون به خطر افتادن هویت فرهنگی  و پرداخت هزینه‌های سنگین یا فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی، قرار گرفته‌اند.

مطالب موجود در این کتاب، چکیده‌ای از یک تحقیق است که با بررسی موضوع سوغات فرهنگی زائر در سطوح مطالعاتی، به دنبال دستیابی به محتوایی مناسب برای یکی از مصادیق محصولات فرهنگی است. کتاب «سوغات فرهنگی زائر رضوی» مصداقی بومی از این عرصه در پایتخت معنوی ایران اسلامی برای اهالی فرهنگ و هنر است.

کتاب «سوغات فرهنگی زائر رضوی» در شش فصل، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری خراسان و استانداری خراسان رضوی منتشر شده است.

منبع: ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد