چگونه ناجی کتابفروشی‌ محله خود باشیم؟

به گزارش فناوری فرهنگی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب در صفحه خود در فضای مجازی در مطلبی تحت عنوان «چگونه ناجی کتابفروشی‌ محله خود باشیم ؟»  نوشت: «تعداد کتابفروشی‌های کشور به نسبت جمعیت و جغرافیای ایران فاجعه بار است، کشوری مانند اتریش با مساحت 83855 و جمعیت 8،414،638نفر مطابق با گزارش اتحادیه ناشران و کتابفروشانش در سال 2015 میلادی 1688 کتابفروشی دارد و این در حالی است که با 20 برابر مساحت و جمعیتی 10 برابری تعداد کتابفروشی‌های ما به 2000 نمی‌رسد.

اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد حتما این است که خوب چرا دولت در این خصوص کاری انجام نداده و یا نمی‌دهد و یا تشکلها و صنوف مرتبط با نشر چرا کاری نمی‌کنند؟
هیچ شکی نیست که دولت و البته اتحادیه‌ها و صنوف و تشکل‌های مرتبط با کتاب و نشر اولا برای حفظ کتاب فروشی‌های موجود و ثانیا برای افزایش سطح کیفیت خدمات دهی این کتابفروشی‌ها و ثالثا برای توسعه ویترین و افزایش تعداد کتابفروشی‌ها فعالیتهایی انجام داده و باید کارهایی را نیز انجام بدهند.اما در این بین وظیفه شخص ما چیست؟

آیا ما به عنوان یک کتابخوان و یا علاقه‌مند به فرهنگ و کتاب و کتابخوانی نباید سعی و تلاشی برای حفظ و بقای کتابفروشی‌های محله خود داشته باشیم؟ همه ما در محله خود کتابفروشی‌ها را به یاد داریم که روزگاری در دوران کودکی و یا نوجوانی و جوانی ما بودند اما حالا دیگر اثری از آنها نیست!

کم نیست کتابفروشی‌هایی در محله هر کدام از ماها که متاسفانه وضعیت درست و درمانی ندارد و اگر نباشد عشق و علاقه کتابفروش عاشق پیشه، شاید خیلی وقت پیش‌ها باید تعطیل می‌شد و البته خیلی دور نیست که با استمرار وضعیت فعلی به تعطیلی بکشد؟

باور کنید که هر کدام از ما با یکسری کار ساده و پیش پا افتاده می‌توانیم نقش یک اسپایدرمن، سوپرمن، بت من و …. را برای کتابفروشی محله خود را ایفا کنیم و توسعه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی میسر نیست، مگر اینکه هر کدام از ما شخصاً برایش تلاش کنیم.

از امروز تلاش می‌کنم که راه‌هایی برای حفظ کتابفروشی‌های محلی به دوستان علاقه‌مند پیشنهاد دهم و امیدوارم با عمل کردن و اعلام کردن به آن بتوانیم نقشی هرچند کوچک در حفظ و توسعه این کتابفروشی‌ها ایفا کنیم. هر چه بیشتر این نکات را مورد توجه قرار دهید، بیشتر با جزئیات و نحوه عملکرد کتابفروشی‌های محلی خود مانوس می‌شوید و استمرار فعالیت کتابفروشی محله شما را دربرخواهد داشت.

  • کتاب بخرید

اگر قصد خرید کتاب را دارید و نزدیک شما یک کتابفروشی وجود دارد، برا ی خرید به آنجا بروید. اگر کتاب مورد نظر شما را ندارند معمولا می‌توانند به سرعت آن را برای شما تهیه کنند. ممکن است این کار ارزانتر و یا حتی سریعتر نباشد، اما شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که کتاب به دست شما خواهد رسید.

  • کتاب هدیه دهید

این کار بسیار ساده است شما در طول سال به مناسبت‌های مختلف برای خانواده، دوستان و آشنایان هدایایی را خریداری می‌کنید، چقدر خوب می‌شود که برخی از این هدایا کتاب باشد و یا کتاب هم در کنار هدیه مورد نظر شما قرار گیرد. و این کتابها را نیز از کتابفروشی محله خود تهیه کنید. به نظرم بهانه خوبی است که هراز چندگاهی شما را به کتابفروشی محله خودتان بکشاند.

  •  سفارش کتاب دهید

کتابهایی نیاز دارید که مطمئنا در کتابفروشی محله شما نیست، کمی حوصله و صبوری بخرج دهید و به کتابفروشی محله سفارش کتاب مورد نظر خود را بدهید تا این کتابفروشی برای شما آنرا تهیه نماید. اینکار باعث میشود که توجه کتابفروشی محله شما به ژانر، نویسنده و یا ناشر مورد نظر شما جلب شده و از این پس کتابهای مورد نظر شما نیز در لیست تهیه کتاب او قرار گیرد.

  • مردم را تشویق به خرید کتاب از کتابفروشی کنید

به مردم یادآوری کنید از کتابفروشی محله خود حمایت کنند در سطح محلی خرید کنند، هم محلی‌های شما، دوستان، هم‌کلاسی‌ها و آشنایان شما هم به اندازه شما برای حفظ کتابفروشی محله باید تلاش کنند.»

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد